مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از اجرای طرحی به منظور توانمند سازی زنان روستایی در تشکیل صندوق های خرد در سه شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: هدف از اجرای طرح، توانمندسازی مالی و مهارتی زنان برای شروع فعالیت های کم آب بر و همچنین کاهش اتکای خانوارهای روستایی به منابع درآمدی حاصل از کشاورزی است.

ابوالفضل آبشت مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از اجرای طرحی به منظور توانمند سازی زنان روستایی در تشکیل صندوق های خرد در سه شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح صندوق خرد زنان روستایی در سایت های پروژه "همکاری در احیا دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی" را توانمندسازی مالی و مهارتی زنان برای شروع فعالیت های کم آب بر و همچنین کاهش اتکای خانوارهای روستایی به منابع درآمدی حاصل از کشاورزی است.

وی افزود: در این طرح توانمندسازی تلاش می شود تا ضمن کاهش وابستگی خانوارهای روستایی به منابع درآمدی حاصل از کشاورزی، زمینه تلاش عمومی در راستای احیای دریاچه ارومیه نیز محقق می شود.

آبشت با یادآوری این موضوع که اجرای طرح آزمایشی حمايت از تشكيل صندوق خرد زنان روستایی سال 95 در سه شهرستان بناب، مهاباد و ارومیه با همکاری طرح حفاظت از تالاب های ایران و ادارات کل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و سازمان هاي مردم نهاد محلي استان های آذربایجان غربی و شرقی آغاز شد، خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای این طرح در روستای قره چپق بناب تعداد 51 نفر از زنان روستایی فعالیت خود را در زمینه گلیم و قالی بافی، بسته بندی و فرآوری محصولات خشکبار و برپایی آموزشگاه آغاز کردند.

وی ادامه داد: در همین روستا و در قالب همین طرح، 30 نفر از اعضا، موفق به دریافت جمعاً 11 میلیون تومان وام از محل صندوق‌ شدند و تعداد دیگری از زنان این روستا موفق به امضای توافق نامه با دهیاری بناب برای اجرای طرح تفکیک پسماند در سطح روستا شدند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: همچنین در روستای خورخوره مهاباد تعداد 48 نفر از بانوان با راه اندازی کارگاه های خیاطی، تولید مواد لبنی، صنایع دستی و قالی توانستند علاوه بر کسب مهارت، مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای را نیز در برخی از گروه ها دریافت نمایند.

این مقام مسئول گفت: اعضای این صندوق که در مجموع 28 نفر هستند، موفق به دریافت جمعا 14 میلیون تومان وام از محل صندوق شدند.

آبشت اشاره ای هم به اقدام های صورت گرفته در روستای صفرقلی خان ارومیه ذیل اجرای این طرح داشت و اظهار کرد: تعداد 16 نفر با گذراندن دوره های آموزشی تولید مواد لبنی، شیرینی پزی، تولید گیاهان دارویی و کارآفرینی علاوه بر یادگیری و کسب مهارت موفق به دریافت 5 میلیون تومان وام از محل صندوق‌ شدند ،که البته این وام توسط 9 نفر اخذ از اعضا اخذ شد.

انتهای پیام/ع

اجرای طرح خرد زنان روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.