کارشناس مسائل منطقه گفت: پاکسازی بوکمال سبب شد تا داعش در مسیر قهقرایی به سمت و سوی جغرافیای دیگری حرکت کند.

دوران فعالیت‌های داعش در منطقه به پایان رسیده استمهدی مطهرنیا کارشناس منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ماهیت اصلی گروهک تکفیری داعش اظهار کرد: داعش یک گروهک تروریستی بوده که نمی‌توان آن را به عنوان یک گروه ماندگار و دارای ویژگی‌های گروه‌های بین‌المللی که در چارچوب‌های گوناگون فعالیت می‌کنند دانست، بنابراین چنین گروه‌هایی هیچ‌گاه نمی‌توانند امنیت منطقه را خدشه دار کنند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: داعش تا کنون به عنوان بازیگری بوده که کنشگران دیگر در ابعاد منطقه‌ای و بین المللی به بازی‌چرخانی این گروه در ابعاد گوناگون پرداخته‌اند و قدرت‌های بزرگ در تلاش بودند که از امواج برخاسته از دریا استفاده و از داعش به عنوان موج برخواسته در سطح نظام بین الملل و در جهت امتیازگیری بیشتر استفاده کنند.

 مطهر نیا بیان کرد: در صورت عدم پاکسازی منطقه از گروهک تکفیری داعش اکنون ایجاد یک حفره امنیتی و مزاحمت‌های متعدد این گروهک تروریستی را شاهد بودیم که هزینه‌های گزافی را به منظور برخورد با آن باید صرف می‌کردیم و به مرور زمان تنش‌های موجود در منطقه بودیم و مشکلات ایران و اهل تسنن در چارچوب این اصطکاک افزایش می‌یافت.

وی با اشاره به اهمیت پاکسازی بوکمال اذعان داشت: اگرچه دوران پساداعش در منطقه با استعفای سعد حریری آغاز شد، اما باید اذعان داشت که پاکسازی بوکمال سبب شد تا داعش در مسیر قهقرایی به سمت و سوی جغرافیای دیگری حرکت کند و شاید با عنوان دیگری، به فعالیت خودادامه دهد.

مطهرنیا گفت: داعش یک گروهک تروریستی است که دارای هویت و هدفمندی در حوزه بهره وری‌های ابزاری قرار دارد و این امکان را خواهد یافت که در جغرافیای دیگری و با هدف تداوم میان اهداف و منافع ملی منطقه و فرامنطقه‌ای برخی قدرت ها، ظهور یابد، اما به نظر می‌رسد که دوران فعالیت‌های داعش در خاورمیانه به پایان رسیده باشد.

وی با بیان اینکه این گروهک تکفیری اساسا مشروعیت اخلاقی و قانونی ندارد، افزود: تاکنون تمام بازیگران و کنشگران فرامنطقه‌ای از این گروهک برحسب نیاز خود در بازه‌های زمانی مختلف استفاده کرده اند و داعش به یک (بازیگر دست به دست شده‌ای در عالم سیاست) تبدیل شده بود.

کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطر نشان کرد: قدرت‌های برتر به دلیل مرتفع ساختن نیاز‌های خود تا کنون به این گروهک دور یا نزدیک شده بودند و تعارض‌ها و تنش‌های زیادی را در منطقه ایجاد کرده بودند.

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، سوریه ، عراق ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
خدا را شکر که کار داعش تمام شده است. مرگ بر داعش
آخرین اخبار