مدير عامل خانه كتاب با اعلام هشدار از وضعيت كتاب خوانی در كشور خواستار فعاليت همه ارگانها برای بهبود اين حوزه شد.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص وضعیت نشر و میزان مطالعه در کشور گفت: در بخش توزیع و فروش کتاب مشکلات بسیاری وجود دارد؛ در واقع تولید کتاب زیاد است اما ویترینی برای عرضه آن نداریم. از آن طرف هم فضای مجازی و رسانه ها رقیب جدی کتاب شده اند که باید راه حلی داشته باشیم. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه هایی طراحی کرده اما کافی نیست و به طور حتم یک سری خلا ها و مشکلات زیر ساختی و زیر بنایی در حوزه مالیات، بیمه و تسهیل در عوارض وجود دارد و باید امکاناتی برای رفع این موانع ایجاد شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه نسل جدید نسل کتابخوانی نیست و ادامه این وضعیت نشان می‌دهد که نسل آینده هم نسل کتابخوانی نخواهد بود. یکی از معضلات نبود فضای کتابخوانی برای افراد جامعه است و یکی دیگر از این معضلات شبکه تولید، توزیع و فروش کتاب است؛ به عنوان مثال گاهی کتاب محتوای خوبی ندارد و یکی از دلایل دلزدگی مخاطب می‌شود، گاهی هم ناشر در توزیع آن دچار مشکل می شود که همه این موضوعات برای نخواندن یک کتاب دخیل هستند.

جلیسه بیان کرد: به نظر من در ترویج کتاب خوانی همه ی ارگانها باید فعال باشند و در این حوزه کار کنند از جمله وزارت علوم و آموزش و پرورش و در مرحله آخر وزارت ارشاد باید ورود کند. در واقع وزارت ارشاد باید آنچه که کاشت شده را برداشت کند و اگر ارگانهای دیگر ورود پیدا نکنند وضعیت خوبی در حوزه کتاب نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: زنگ خطر باید به صدا درآید، اتاق فکر و مجموعه بزرگی تشکیل شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی همه باید پای کار بیایند تا یک روزی حسرت کارهایی که باید میکردیم اما نکرده ایم را نخوریم.

جلیسه در پاسخ به سوال خبرنگار ادبیات مبنی بر تعطیلی برخی کتابفروشان در راسته انقلاب، گفت: طبیعی است اگر کاری صرفه  اقتصادی نداشته باشد ترجیح میدهند تغییر کاربری بدهند؛ در حوزه کتاب هم مسئله پیچیده تر شده است البته ناگفته نماند ما طی سالهای اخیر ثبات نسبی داشتیم به این معنا که تعداد کتاب فروشانی که تعطیل می شود کمتر شده حتی شاهد تولد کتابفروشی هایی هم بودیم که کار خود را به تازگی شروع کردند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد تسهیلات خوبی هم برای تاسیس کتاب فروشی فراهم کرده اما مشکل اصلی ما ویترین کتابفروشی در شهرستانهاست لذا اگر عزم جدی در بین نهادهای مسئول صورت بگیرد خیلی زودتر میتوانیم جلوی این آسیب نابهنگام را بگیریم.

جلیسه با انتقاد به مدارسی که اهمیتی به کتاب خواندن دانش آموزان نمیدهند، بیان کرد: من به عنوان مدیر عامل خانه کتاب وقتی به مدرسه فرزندم می روم چیزی به عنوان کتابخانه در آنجا نمیبینم یا اگر هم در مدارس کتابخانه باشد بسیار نحیف و بی جان است و بیشتر شکل سوری دارد تا عملی، من به عنوان یک پدر که نگران آینده فرزندم هستم این سوال را دارم که چرا کتاب های درسی دانش آموز را برای مطالعه تشویق نمی‌کند.

وی در پایان در خصوص آماری از میزان مطالعه در کشور گفت: در حال حاضر آمار دقیقی وجود ندارد اما پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را بررسی می کند و به زودی آمار دقیقی از وضعیت مطالعه بین مردم منتشر خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۶
من عاشق خوندن کتاب هستم همیشه برای فرزندم کتاب میخونم
آخرین اخبار