به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای مشرک المنافع اظهار داشت: چابهار بهترین و به صرفهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه است.
آقایی افزود:در حال حاضر افغانستان و کشورهای آسیای میانه عمدتا از بندر کراچی پاکستان به عنوان مرکز ترانزیت خود استفاده میکنند و پاکستان نیز تاکنون موانع متعددی را برای استفاده از تجار و به طور ویژه تجار افغانستانی برای استفاده از این بندر به وجود آورده است و این در حالی است که جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان حدود ۹۵ درصد نیاز کالایی خود را از طریق واردات تامین میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای آنکه چابهار به مرکز ترانزیت تبدیل شود و بتواند با بنادر همسایه رقابت کند باید ابتدا یارانهها و تخفیفهایی را به تجار ارائه کرد که تخفیف ۳۰ درصدی در کلیه ردیفهای حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتیهای کانتینری، تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و تخفیف ۸۵ درصدی در (نرخ تخلیه و بارگیری) کانتینری وارده بر خطوط کشتیرانی و تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر thc انبارداری کانتینرهای صادراتی، ارایه تخفیف پلکانی در کالاهای غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور را از جمله مزایای بندر چابهار است.
آقایی بااشاره به حضور ۳۵ شرکت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار گفت: تعدادی از این سرمایه گذاران برای احداث فاز دوم بندر شهید بهشتی ابراز تمایل کردند که پس از افتتاح فاز اول ساخت و ساز فاز دوم با مشارکت این سرمایه گذاران آغاز خواهد شد تا در سال ۱۴۰۴ افق ترازیت ۳۲ میلیون تن کالا از طریق بندر چابهار محقق شود.
انتهای پیام/ع