رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران از آمادگی بیش از هزار روان‌شناس برای ارائه خدمات سلامت به زلزله‌زدگان خبر داد.

تدوین برنامه آموزش تخصصی مداخله در بحران زلزله / اعلام آمادگی هزار و ۵۵۵ نفر در ارائه خدمات سلامت روان به زلزله‌زدگانعلی مددیان پاک رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: انجمن روان‌شناسی ایران یک سازمان مردم نهاد و معتبر در حوزه‌های علوم انسانی که از سال 91 کمیته مداخله در بحران در کنار سایر کمیته‌های تخصصی راه‌اندازی شده تا بحث ارتقای سلامت روان را عهده‌دار شود و در زلزله آذربایجان، بوشهر، حادثه پلاسکو با حضور افراد آموزش دیده در کنار سازمان بهزیستی شاهد تیم‌های مشترک و دستاوردهای موفقی بوده‌ایم.

وی افزود: طی فراخوان انجمن روان‌شناسی در راستای تأمین سلامت روان زلزله‌زدگان غرب کشور تاکنون هزار و 555 روان‌شناس و مشاور اعلام آمادگی کرده‌اند که بررسی عملکرد و تخصص‌های این افراد و با در نظر گرفتن شرایط اعزام نیرو و مقتضیات زمانی با تعامل وزارت بهداشت در صدد اعزام این گروه‌ها هستیم.

رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران اظهار کرد: انجمن روانشناسی ایران برای حمایت افراد آسیب‌دیده غرب کشور مذاکراتی را با وزارت بهداشت داشته است و مقرر شده که با هماهنگی هلال احمر بتوانیم گام‌های عملیاتی برای هموطنان غرب کشور برداریم.

مددیان پاک گفت: مداخله در بحران فاز‌های متفاوتی دارد و دو دوره 6 ماهه باید افراد را مورد حمایت قرار دهیم که در دوره اول افراد آسیب‌دیده با مداخله تخصصی روانشناسی پس از هفته اول وقوع زلزله مورد حمایت قرار می‌گیرند و می‌توانیم بگوییم2 هفته اول اقدام خاصی از سوی روانشناس صورت نمی‌گیرد بلکه همدلی، شناسایی افراد، شناسایی افراد با اختلال و استرس حاد مد نظر درمانگر است و بعد از دو هفته اول فاز بعدی شش ماهه، 2 هفته به 2 هفته تکرار می‌شود و شاهد اعزام تیم‌های تخصصی مداخله در بحران زلزله هستیم.

80 درصد زلزله زدگان غرب کشور نیازمند مشاوره سلامت روان هستند

وی گفت: واقعیت این است که بعد از یک ماه برخی از این گروه‌ها فراموش می‌شوند اما تجربیات زلزله‌های گذشته نشان می‌دهد که 80 درصد افراد زلزله زده درگیر مشکلات متعدد می‌شوند و نیازمند تأمین سلامت روان و مشاوره‌های تخصصی هستند که با تعامل وزارت بهداشت و در قالب تیم‌های داوطلب هلال احمر می‌توانیم پاسخگوی نیازهای افراد آسیب‌دیده باشیم.

رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران با اشاره به فراخوان انجمن روانشناسی ایران جهت اعزام روانشناسان و مشاوران به مناطق آسیب دیده یادآور شد: در این فراخوان معیارهایی نظیر گذراندن دوره‌های آموزشی، تجربه مداخله با بحران زلزله و مسلط بودن زبان کردی را لحاظ نموده‌ایم و در این غالب افراد به 4 گروه تقسیم شده‌اند تا به افراد آسیب‌دیده‌ای که به شهرستان‌های دیگری نظیر تهران، همدان، البرز و شهرستان‌های دیگری برای دریافت خدمات درمانی توضیح شده‌اند سرویس خدمات سلامت ارائه دهند و آموزش مداخله در بحران زلزله از آموزش‌های ضروری برای این گروه‌ها است.

مددیان پاک گفت: 80 تا 90 هزار فرد آسیب‌دیده سلامت جسمی روانی در زلزله غرب کشور داریم که 10 درصد نیازمند اقدامات فوری مداخله در بحران هستند.

وی گفت: مردم باید بدانند مداخله در بحران به معنای حضور در لحظه نیست بلکه بحث عاطفی، رفتاری و سلامت روان از ملزومات زلزله زدگان است که در کنار سایر اقلام حائز اهمیت است که انجمن روانشناسی در نظر دارد در پروتکل‌های خود تا 6 ماه حمایت مادی و معنوی به صورت دو هفته دو هفته در غالب اعزام نیرو در قالب هلال احمر را مد نظر قرار دهد و در این راستا برنامه انجمن و وزارت بهداشت این است که افرادی که در راستای مشاوره و روانشناسی گام برمی‌دارند باید با آموزش بازآموزی اطلاعات جامع دریافت کنند.

رئیس کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران یادآور شد: تدوین برنامه آموزش تخصصی مداخله در بحران زلزله توسط انجمن روانشناسی و وزارت بهداشت در راستای اعطای اطلاعات جامع به متخصصان، روانشناسان و مشاوران از ضرورت‌های کشور است تا در مواجه با بلایای طبیعی با رفتاری عالمانه شاهد سلامت روان هموطنانمان باشیم.

انتهای پیام /

برچسب ها: زلزله ، بحران ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار