پایگاه اینترنتی اسپوتنیک در گزارشی به سفر دونالد ترامپ به آسیا و تاثیر آن در روابط آمریکا با کشورهای آسیایی پرداخت.

اسپوتنیک: ترامپ در سفرش به آسیا سیاست منسجمی در قبال این قاره ارائه ندادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اسپوتنیک در گزارشی نوشت: سفر دونالد ترامپ به کشورهای آسیایی از جمله فیلیپین به پایان رسید. ترامپ با اشاره به اینکه ارتباط خوبی با «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین دارد بر تعهد آمریکا به ساخت روابط بهتر با مانیل تاکید کرد. اسپوتنیک این موضوع را با «جی باتونگ‌باکل» دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه فیلیپین به بحث گذاشت.

اسپوتنیک: دوترته پس از تیره شدن روابط کشورش با آمریکا روابط بهتری با روسیه و چین برقرار کرد. دوستی جدید او با رئیس‌جمهور آمریکا چه تاثیری بر آن روابط دارد؟
باتونگ‌باکل: به نظر من دیدار روسای جمهور آمریکا و فیلیپین تاثیر چندانی بر تلاش‌های دوترته برای بهبود روابطش با چین و روسیه نخواهد داشت. روابط مانیل با چین و روسیه همچنان در حال توسعه است و تغییر چندانی نکرده است. ارتباط با آمریکا نیز ثبات دارد.

اسپوتنیک: نقش چین در مجادله بر سر دریای جنوبی چین برای همسایگان آسیایی آن بسیار مهم است. اما در سفرها و نشست‌های ترامپ درباره‌ آن بحثی نشده است. دلیل اشاره نشدن به نقش چین چیست؟
باتونگ‌باکل: مشخص است که رویکرد دوترته به مسائل پیش‌آمده درباره دریای جنوبی چین نسبت به همتای سابقش تغییر کرده است. با اینکه چین در سال‌های اخیر منافع زیادی از دریای جنوبی برده است، آنها بر بهبود روابط با پکن تمرکز کرده‌اند. چین در حال حاضر بر دریای غرب فیلیپین سلطه دارد و در آنجا عملیات انجام می‌دهد و فیلیپین تصمیم گرفته با این کشور همکاری کند. با اینکه دو کشور اختلاف نظرهایی درباره مناطق مورد مشاجره دارند، از آنها صرف نظر کرده‌اند.

اسپوتنیک: دونالد ترامپ پیشتر گفته بود می‌تواند بین چین و دیگر کشورهایی که بر سر دریای جنوبی چین مشاجره می‌کنند نقش میانجی را بازی کند. آیا چنین احتمالی وجود دارد؟ چین ممکن است چگونه به این نوع توسعه‌ها واکنش نشان دهد؟
باتونگ‌باکل: چین همیشه آمریکا را مسئول بخشی از مشاجره‌های مربوط به دریای جنوبی چین دانسته است. حال اگر آمریکا بخواهد نقش میانجی را بازی کند مطمئناً با مقاومت پکن مواجه می‌شود. احتمالاً چین در برابر چنین پیشنهادی با احتیاط برخورد خواهد کرد. از نظر آنها مداخله آمریکا فقط مسائل را پیچیده‌تر می‌کند و راه به جایی نمی‌برد.

اسپوتنیک: نظرسنجی دانشگاه «کوینیپیاک» نشان می‌دهد پس از سفر ترامپ به آسیا ترس مردم این کشور از تهدید کره شمالی کاهش یافته است. آیا ما شاهد کاهش تنش‌های واشنگتن و پیونگ‌یانگ خواهیم بود؟
باتونگ‌باکل: به نظر من اینطور نیست. دو طرف فقط برای مدتی سکوت کرده‌اند. هنوز زود است درباره تاثیر این سفر بر روابط این دو کشور حرف بزنیم. با توجه به اختلاف‌های پیش آمده بین آمریکا و کره شمالی به نظر می‌رسد تنش‌ها بار دیگر بالا بگیرد.

اسپوتنیک: سفر ترامپ پایان یافته است و او از ژاپن، چین و فیلیپین بازدید کرد. نظر شما درباره این سفر چیست؟ به نظر شما اکنون مسائل براساس ارتباط آمریکا و شرق دور پیش می‌رود؟
باتونگ‌باکل: رویکردهای ترامپ و تقاضاهای او برای قراردادهای تجاری عادلانه با این کشورها مسائل بیشتری را به وجود می‌آورد. همچنین او در سفرش نتوانست یک سیاست منسجم در قبال آسیا ارائه دهد. او فقط خودش را نمایش داد و مردم هنوز هم همان سوالاتی را که قبل از سفرش می‌پرسیدند، مطرح می‌کنند.

انتهای پیام/

 

گزارش اسپوتنیک درباره سفر ترامپ به آسیا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار