کارشناس خاورمیانه گفت: هدف از بازداشت سعد حریری برهم ریختن اوضاع داخلی لبنان بود.

آل سعود با برگرداندن حریری به دنبال دستاورد سازی است.هادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موضوع بازگشت سعد حریری به لبنان، اظهار کرد: با گذشت زمان، موضوع استعفای عجیب و خارج از عرف سعد حریری که   خارج از کشور لبنان انجام شد، پیچیده‌تر می‌شود و تلاش برای حل این مسئله دشوارتر خواهد شد، زیرا به مرور دخالت‌ها از سطح منطقه‌ای به بین‌المللی منتقل می‌شود و مقامات سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی با واکنش‌های متفاوتی با این موضوع برخورد خواهند کرد. 

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با گسترش موضوع به ابعاد بین‌المللی هزینه برون رفت آن برای آل سعود بیشتر می‌شود، زیرا دیگر قضیه  فقط مربوط به رابطه دو کشور عربستان و لبنان نخواهد بود و  از حالت دو طرفه خارج می‌شود.

وی بیان کرد: با تهدید "میشل عون" برای ارجاع مسئله به شورای امنیت اوضاع برای آل سعود بغرنج تر خواهد شد، در حالیکه  از همان ابتدا  قضیه  را به آسانی می‌توانست حل و فصل کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه هدف از بازداشت سعد حریری برهم ریختن اوضاع داخلی لبنان بود، تصریح کرد: در شرایط کنونی اوضاع نخست وزیر مستعفی لبنان به گونه‌ای است که همه در وهله اول به دنبال بازگشت او به کشور هستند که این موضوع را می‌توان از تحلیل‌های منفی مقامات لبنانی استنباط  کرد.

سید افقهی با تأکید بر اینکه عربستان با این کار به یک بن‌بست رسیده و خواهان حل و فصل آبرومندانه آن است، ادامه داد: این کشور به دنبال دستاورد سازی برای خود از این ماجراست، چرا که معنای توتیت سعد حریری این موضوع را القا می‌کند که خانواده اش گروگان گرفته شده‌اند و آل سعود با این کار به دنبال رسمی کردن استعفای وی است.

وی خاطر نشان کرد: پیامد بازگشت سعد حریری به لبنان بستگی به سناریوهایی دارد که عربستان برای او طراحی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار