وزیر کشور گزارشی از اقدامات انجام شده در زلزله کرمانشاه را در صحن علنی ارائه کرد. 

وزارت مسکن از امروز اسکان موقت و دائم زلزله‌زدگان را زمانبندی می‌کند/ارسال 36 هزار تخته چادر به مناطق زلزله‌زدهبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در صحن علنی مجلس شورای گزارشی از اقدامات انجام شده در زلزله کرمانشاه را ارائه کرد. 

وی اظهار کرد: زلزله‌ای که در کرمانشاه رخ داد معادل 7.3 دهم ریشتر قدرت داشت و در یازده کیلومتری عمق زمین اتفاق افتاد.

وزیر کشور گفت: از لحظات اولیه وقوع زلزله، ستاد بحران وزارت کشور تشکیل جلسه داد و تا صبح همه هماهنگی‌های لازم برای اعزام نیرو و امکانات و بسیج استانها برای کمک به عزیزان صورت گرفت.

وی ادامه داد: در مراحل اولیه با توجه به اینکه شب بود امکان ارسال امکانات و پرواز هلیکوپتر موثر نبود، جاده ها بسته بود. در برخی شهرها برق، آب و گاز قطع شد اما با همه تلاشهایی که دوستان در ستاد داشتند، تلاش شد تا اطلاعات و برآوردهای اولیه انجام شود.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه کمیته‌های 14 گانه هم در سطح ملی، استان و شهرستان تشکیل شدند، ادامه داد: با طلوع آفتاب توانستیم 19 هلیکوپتر به منطقه اعزام کنیم.

وزیر کشور گفت: اولویت مان در مراحل اولیه این بود که در گام اول تعداد مصدومین و مجروحان را کاهش دهیم و جلوی تلفات جانی را بگیریم.

وی اضافه کرد: همه امکانات در استان کرمانشاه مستقر شد. متاسفانه در یکی دو شهر بیمارستانها خراب شده بود و با امکاناتی که از طرف هلال اهمر، وزارت بهداشت، سپاه و ارتش در حوزه درمانی ارسال شد، توانستیم به مصدومان رسیدگی کنیم.

  رحمانی‌فضلی بیان کرد: در این حادثه حدود 7800 نفر مصدوم و 432 نفر کشته داشتیم. تا ظهر اولین روز انتقال مجروحین، کار بسیار مهمی بود که دستگاهها انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه وقتی سرپل ذهاب مستقر شدیم از نظر ساماندهی، توزیع امکانات مناسب نبود و همه مردم در هیجان و التهاب بودند، بیان داشت: برق، آب و گاز قطع بود و نانوایی‌ها طبیعتا نمی‌توانستند نان پخت کنند و با توجه به حوزه جغرافیایی و آسیب 1900 روستا و 7 شهرستان رساندن امکانات کار سختی بود.

وزیر کشور با بیان اینکه در این شرایط مردم نگران و ترسیده بودند و پس لرزه ها ادامه داشت، افزود: همه وسط خیابانها بودند و تقاضای اولیه‌شان انتقال مصدومان و بعد اسکان، آب و غذابود. همان جا اولین جلسه را برگزار کردم و دستورات لازم داده شده و هماهنگی‌ها صورت گرفت و همه دستگاهها در مراحل اولیه توانستند به سرعت خود را به آنجا برسانند.

رحمانی‌فضلی اظهار کرد: طبق تقسیم کاری که صورت گرفت کل شهرها را به ارتش و بحث نجات مصدومین و خدمات رسانی به روستاها را به سپاه واگذار کردیم. 14 کارگروه تخصصی داشتیم که همگی تشکیل شدند و کار را ادامه دادند.

وزیر کشور با بیان اینکه موضوع بعدی آواربرداری بود که به سرعت باید صورت می گرفت، گفت: امکانات و تجهیزات دستگاههای نظامی، ارتش ،راه و شهرسازی و...در دسترس قرار گرفت و قرار شد، طبق برنامه‌ریزی، روز اول 80 درصد آب و برق تامین شود.

وی ادامه داد:  روز بعد مشکل برق و آب تا 95 درصد حل شد،اما با توجه به نشتی لوله‌های گاز،  مشکلاتی در این رابطه وجود دارد و همه تلاش می‌کنند این موضوع حل شود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه حدود 11هزار ساختمان در آنجا، 4500 در شهر تخریب شدند و 15000 واحد آسیب دیده که باید تعمیر شود، افزود:. بیش از  30 تا 35 هزار تخته چادر ارسال شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات رساندن چادر بود، گفت: اکنون یک اطمینان نسبی در این زمینه حاصل شده است  و قرار است ده هزار چادر دیگر هم ارسال شود.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی دیگر از اولویتهای ما در منطقه بحث تامین امنیت و انتظامات بود، افزود: تاکنون موضوع خاص امنیتی نداریم حتی در رابطه با بحث سرقت و مباحث دیگر که بعد از این حوادث معولا اتفاق می‌افتد،گزارشهای مهمی نداشتیم فقط در مسیر جاده‌ها که امکانات را ارسال می‌کردند، برخی از شهرهایی که در ابتدای مسیر بودند چادرها و امکانات را آنجا تخلیه می کردند که در رسانه‌ها اینگونه مطرح شد که راهزنان چنین کاری را می‌کند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اینگونه اظهارات واقعا شایسته مردم دلاور و شهیدپرور و قهرمان کرمانشاه نیست، تاکید کرد:  با توجه به نیاز فوری که مردم داشتند در برخی شرایط این کار انجام شده است. در شورای تامین هم قرار شد، امکانات با هلیکوپتر اعزام شود و برای ماشینهایی هم که در جاده هستند، تصمیمات لازم اتخاذ شد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تامین امنیت و انتظامی هیچ مشکلی نداریم، یادآور شد: با توجه به سردی هوا باید کارها را به سرعت پیش ببریم. .منطقه، منطقه سردسیری است و در حوزه اسکان با مشکلات شدیدی مواجه هستیم.

رحمانی‌فضلی گفت: در جلسه ای که دیروز در حضور رئیس جمهور تشکیل شد، مقرر شد با اولویت اسکان کارها را پیش ببریم. مسئولیت اسکان به مسکن و شهرسازی واگذار شد، قرارگاه خاتم الانبیا اعلام آمادگی کرده که تمامی مساکن روستایی را با کمک دولت بازساری کند. بنیاد مستضعفان قبول کرد  تمام سیمان مورد نیاز مساکن را به صورت رایگان پرداخت کند.

وزیر کشور تاکید کرد: برای کمکهای بلاعوض، ساخت مسکن، معیشت تصمیماتی اتخاذ شد و رقمهایی هم برای افرادی که اکنون مسکن‌شان خراب شده و می خواهد جایی را اجاره کنند در نظر گرفته شود تا یکسال بتوانند جایی را اجاره کنند. 

وی یادآور شد: در روستاهایی که 100 درصد تخریب صورت گرفته، برای اسکان موقت فعلا از کانکس استفاده خواهد شد. مواد غذایی و نان مستمرا ارسال شده است و اکنون هم کمکهای مردم از استانها سرازیر می شود.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی صدا و سیما همکاری بسیار خوبی داشته است. رسیدگی به شهرها را که به ارتش واگذار دادیم به خوبی ایفای ماموریت کرد. سپاه و بسیج هم در روستاها به خوبی نقش ایفا کردند و حتی پادگانها را در اختیار گذاشتند و اکنون هم برای بازسازی اعلام آمادگی شده است.

وزیر کشور گفت: مردم علی رغم اینکه آسیب جدید دیده بودند با خوشرویی و ادب برخورد می کردند البته پیگیر مطالبات بودند و حق هم داشتند عصبانی شوند. همه تلاش ها برای کمک رسانی به زلزله زدگان صورت گرفته اما باز هم به کمک مردم عزیزمان نیاز داریم.

وی گفت: مسئولیتها باید برای شرایط بحران تقسیم بندی شود تا در زمان حادثه هرکسی در جای خود باشد. در ابتدای در حوزه توزیع امکانات بی‌نظمی‌هایی را شاهد بودیم. در حوزه اطلاع رسانی هم با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه‌ای مباحثی مطرح شد که وافعا آنگونه که گفتند، نبود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه صحبتها و گفته‌هایی در فضای مجازی پخش کردند که اینگونه نبوده است. صدا و سیما تلاش کرد هم با شایعات برخورد کند و هم اطلاع رسانی کند و همدلی که مردم نشان دادند را تقویت کند.

وی با بیان اینکه امروز قرار است در دولت اعتبارات و تسهیلات بلاعوض مصوب شود، خاطرنشان کرد: به هر حال در ساعتهای اولیه وقوع زلزله به خاطر حجم عظیم مطالبات و کم بودن امکانات با مشکلاتی مواجه بودیم .بعد از آن مسئولیت کار و توزیع مشخص شد و گفته شد از معتمدین محلی و شورا  و همه کسانی که در محل مورد اعتماد هستند برای توزیع امکانات استفاده شود و اکنون هم به یک نظم منطقی و درست رسیدیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: تا زمانی که امکانات به روستاها برسد، متولی سپاه بوده و فرمانده محترم سپاه  شخصا در آنجا حضور پیدا کرد و از اکثر روستاهای مسیر بازدید کرده و دستوراتی دادند. همان روز امکاناتی که می‌توانست حداقلی باشد را رساندیم، اکنون همه انرژی‌مان را به کار گرفتیم تا امکانات بیشتر برسد و از شرمندگی مردم درآییم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار