وزیر کار گفت: ماهیت وزارت خانه ما اجتماعی است و نباید با نگاه صرف اقتصادی ارزیابی شود.

ماهیت وزارت کار نباید با نگاه صرف اقتصادی ارزیابی شود/مبارزه با فساد را به مسائل سیاسی گره نزنیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز در پی سوال محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان درباره شفافیت بنگاه‌های اقتصادی گفت: بنده همواره از شفافیت استقبال کرده ام و در همین بازه زمانی 3 ماه بعد از رای اعتماد 5 سوال را در صحن علنی پاسخ دادم و چندین بار هم در کمیسیون‌های مختلف حاضر شدم و معتقدم این مسائل باعث شفافیت امور می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ارائه‌ شده این جانب در زمان رای اعتماد معطوف به اصلاح صندوق‌ها، پایبندی به شفافیت، گردگشری صحیح اطلاعات، پاسخگویی به افکار عمومی و دخیل کردن شرکای اجتماعی و ذینفعان صاحب حقوق بوده که در این جهت گام‌هایی برداشته‌ایم.

 وزیر کار تصریح کرد: ما در وزارت خانه‌ای هستیم که وظایف متعددی داریم که به هم‌ وابسته هستند و می‌توانند مانع کاهش فقر و ایجاد اشتغال در کشور شوند.

ربیعی گفت: بخشی از این صندوق‌ها شرکت‌های متعددی هستند که زیر مجموعه صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای هستند و تعدادی از این شرکت‌ها هم‌ مدیریتی هستند اما برخی از این شرکت‌ها هم غیر‌مدیریتی و ابزاری برای هلدینگ‌ها هستند.

وزیر کار با تاکید بر اینکه ما نظام‌های مبارزه با فساد را بکار گرفته‌ایم، اظهار کرد: ما بخشنامه‌های موثری در این زمینه داشته‌ایم و با نیروهای اطلاعاتی، ‌دستگاه‌های نظارتی و بازرسی حداکثر همکاری را داشته ایم که همه آنها گواه و شاهد هستند و بنده حتی از دادستان تهران درخواست رسیدگی در این زمینه داشتم.

 وی افزود: خوشبختانه امروز سازمان بازرسی،‌ دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه همه جا حضور دارند و رصد می‌کنند و ما سربلند هستیم که سازوکار‌های شفافیت را بکار گرفته ایم و از همه مهمتر اینکه سامانه هوش تجاری را استقرار کرده‌ایم.

 ربیعی گفت: کمیته حسابرسی داخلی و مدیران حسابرسی داخلی در تمامی شرکت‌ها مستقل شده‌اند و همچنین کمیته صیانت در جهت رفع مشکلات پیش‌آمده در شرکت‌های تابعی ایجاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش بنگاه داری در برنامه ما قرار دارد، گفت: ما متعهد به این مسئله هستیم و شاید در هیچ دوره‌ای در وزارت‌خانه ما برای کاهش بنگاه داری اقدام نشده است.

 وزیر کار تصریح کرد: یکی از مهمترین مؤلفه‌هایی که در ارزیابی وزارت خانه ما دیده نمی‌شود،‌ ماهیت اجتماعی این وزارت خانه است و نمی‌توانید مارا با نگاه صرف اقتصادی ارزیابی کنید.

وی پس از استماع سخنان پورابراهیمی گفت: آقای پورابراهیمی از واژگانی استفاده می‌کنند که ابهام‌انگیز است. اینکه می‌گویند ما در وزارتخانه هر کاری می‌خواهیم انجام می‌دهیم چه معنایی دارد؟ ایشان صحبت از 260 شرکت زیرمجموعه این وزارتخانه می‌کنند که مربوط به دوران بنده نیست. این شرکت‌ها در زمان تحریم‌ها ایجاد شدند تا اگر شرکتی تحریم شد کار معطل نماند که ما این روند را تایید می‌کنیم.

وزیر کار با تاکید بر اینکه برای مبارزه با فساد گام‌هایی فراتر از ثبت شرکت‌ها برداشته‌ایم، گفت: همه می‌دانید که ما این وزارتخانه را در چه شرایطی تحویل گرفتیم. ما وضعیت را تیمارداری کردیم، 10 سال در صندوق‌ها حسابرسی انجام نمی‌شد که ما این کار‌ها را انجام دادیم. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که از مجموعه ۲۶۴ شرکتی که باید طبق اصل ۴۴ واگذار می‌شدند تا هفته قبل ۲۲۱ شرکت مجموعه وابسته به ما در سامانه الکترونیکی انتشار بورس ثبت و واگذار شده‌اند این یعنی ما بالاتر از بورس حرکت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اهتمام ویژه وزارت کار برای مبارزه با فساد، گفت: بنده افرادی را برای مبارزه با فساد از این وزارتخانه اخراج کردم که همان افراد کمپین نه به ربیعی را راه می‌اندازند و علیه بنده کار می‌کنند. نباید مبارزه با فساد را به مسائل سیاسی گره بزنیم، در این مدت اجازه مداخله‌گری افراد ذی‌نفع غیرحق را نداده‌ام و در راستای شفافیت حرکت کرده و تمامی تلاشم احقاق حق ذی‌نفعان دارای حق بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌ای بزرگتر از شفافیت دارم، افزود: در همین رابطه نامه‌ای به رییس‌جمهور دادم و داوطلبانه برنامه خروج از بنگاه‌داری ظرف چهار سال را اعلام کرده که در گام اول ۱۶۶ بنگاه خارج می‌شوند. در دوره چهار ساله تلاش کردم زیربنا‌های لازم را برای شفاف‌سازی آماده کنم.

ربیعی در پایان گفت: خروج از بنگاه‌داری و ایجاد شفافیت کار بزرگی است که به حمایت نمایندگان نیازمند است. ما باید برای احقاق حق کارگران و بازنشستگان و سرمایه‌های اجتماعی تلاش کنیم و به یکدیگر کمک نماییم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار