مهارت استاد محمد مختاریان آبیز در ساخت ادوات فلزی در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شد.

استاد محمد مختاریان در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس که صبح امروز با حضور کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی و پژوهشگران میراث ناملموس کشور برگزار شد، در حالی پرونده مهارت چاقوسازی (اره کارد) روستای آبیز توسط اداره میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی مطرح شد و پس از تایید کارشناسان در فهرست میراث ناملموس قرار گرفت که استاد محمد مختاریان هنرمند روشن دل این رشته به دلیل مهارت ویژه در شناسایی خواص فلز و شاخ و استفاده از این خواص در ساخت ادوات و افزار فلزی در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شد.

«سید احمد برآبادی» پژوهشگر و مردم شناس خراسان جنوبی درباره مهارت ویژه استاد محمد مختاریان در ساخت چاقوهای ساخت آبیز گفت: استاد محمد مختاریان آبیز که به استاد محمد مختار مشهور است مهارت ویژه‌ای در شناسایی خواص فلز و شاخ و استفاده از این خواص در اجرای با کیفیت چاقوهای ساخت آبیز دارد. این در حالی است که این استاد کهنسال روشندل است و اجرای با کیفیت این فن نیاز به سال‌ها تمرین و ممارست دارد.

به گفته این پژوهشگر، استاد محمد مختار نه تنها مهارت ویژه در ساخت چاقو دارد که ساخت کلیه متعلقات مرتبط با کار از جمله ابزار کار و قطعات مختلف چاقو را نیز به صورت کاملا سنتی انجام می دهد. این درحالی است که این هنرمند چاقوساز روشندل به چندین رشته هنری از جمله خراطی، آهنگری، مسگری، قفل‌سازی و ریخته‌گری مسلط است.

وی افزود: ساخت چاقو و ادوات فلزی در منطقه زیرکوه بالاخص روستاهای آبیز و اسفاد از پیشینه تاریخی بیش از 300 سال برخوردار است و لزوم حفظ میراث و تکنیک و مهارت ساخت چاقوی اره کارد ضروری است چراکه تنها دو تن از هنرمندان آشنا به کار در قید حیات هستند و با فوت آنها خطر از بین رفتن این میراث کهن قطعی می‌شود.

 

انتهای پیام/

ثبت هنر چاقوسازی استاد مختاریان در فهرست آثار ناملموس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.