سرسنگی گفت: کسانی که میراث فرهنگی را فقط از زاویه گردشگری و پول درآوردن می‌بینند، اشتباه می‌کنند چراکه میراث فرهنگی اگر به درستی محافظت شود، درآمد مالی هم می‌تواند داشته باشد.

گردشگری فقط پول درآوردن نیستبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در نشست خبری اولین جشنواره عکس ماسار  که امروز در معاونت فرهنگی این دانشگاه برگزار شد، گفت: امروزه دانشگاه های نسل جدید اجتماع محور هستند و به اینکه در جامعه چه می گذرد احساس مسئولیت می کنند، امروزه در دانشگاه تهران به طور جدی این مسئله  مورد توجه قرار گرفته است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: یکی از مسائل مهمی که امروز ایران و جامعه جهانی را به خود مشغول کرده، بحث محیط زیست و حفظ میراث فرهنگی است. شاید اگر چند دهه قبل از محیط زیست سخن می گفتیم یا دم از مراقبت از ساختمان های تاریخی می زدیم؛ کمی تفریحی و فانتزی بود. اما امروز این امر تفننی نیست و بسیار جدی و حیاتی به شمار می رود.

سرسنگی با اشاره به بحران آب در کشور افزود: امروز در فصل پاییز که با بحران بی آبی رو به رو هستیم  در این باره کارشناسان معتقدند که مسئله ما در چند دهه گذشته مسئله کم آبی است. چون در این زمینه کار نکرده ایم و دانشگاهیان ما روی این مسئله کار و هشدار جدی  نداده اند.

وی گفت: افرادی که خودشان امروز درباره  مسائل زیست محیطی فریاد می زنند در گذشته مسئول بوده اند و در این روند نقش داشته اند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تصریح کرد: بحث میراث فرهنگی بسیار مهم و جدی است. چرا که در همین تهران چندین خانه تاریخی ویران شده اند و روی خاکستر این خانه های تاریخی، پاساژها و برج های سربه فلک کشیده بنا شده است.

چرا از میراث فرهنگی این کشور به درستی پاسداری نشده است؟

سرسنگی افزود: همین خانه های تاریخی اگر در کشورهای دیگر بود، حتما بسیار آن را ارج می نهادند متاسفانه ما از نظر فرهنگی، ملتی هستیم که قدر گذشته خودمان را نمی دانیم،فرزندان ما باید عقبه و تمدن خود را بدانند ولی متاسفانه ما به هر علتی می خواهیم این فرهنگ و این تمدن را از صفحه روزگار محو کنیم.

وی افزود: در این 30-40 سال گذشته کسانی که مسئولیتی در میراث فرهنگی داشتند باید پاسخگو باشند که چرا از میراث فرهنگی این کشور به درستی پاسداری نشده است؟.

سرسنگی در ادامه با اشاره به جشنواره عکس «ماسار» افزود: بسیار خوشحالم که امروز جشنواره ای با این عنوان برگزار کرده ایم که با استفاده از هنر به مسئله مهم محیط زیست و میراث فرهنگی پرداخته شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بیان کرد: کسانی که میراث فرهنگی را فقط از زاویه گردشگری و پول درآوردن می بینند، اشتباه می کنند چراکه میراث فرهنگی اگر به درستی محافظت شود، درآمد مالی هم می تواند داشته باشد.

سرسنگی گفت: میراث فرهنگی در یک کشور فقط ایجاد درآمدنیست این میراث باید به درستی حفظ شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه دانشجویان دانشگاه تهران برای کارهای فرهنگی تشویق شوند، طرح های ویژه را مطرح کرده ایم. این طرح ها در 2 سطح   ملی و بین المللی انجام می شود.

سرسنگی افزود: ما هم از نظر مالی و هم از صورت های مختلف دیگر از طرح های ویژه دانشجویان حمایت می کنیم، خوشبختانه از ابتدای سال تحصیلی تا کنون 2 طرح ویژه ی دانشگاه را عملی کرده ایم و امیدواریم در ماه های باقی مانده از سال هم بتوانیم طرح های دیگری را عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی یادآورشد: نمایشگاه کتابی را برای دانشجویان برگزار کرده ایم که دانشجویان می تواننداز این طریق کتاب های تخصصی خود را با 30 الی70درصد تخفیف تهیه و خریداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار