به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، درباره توجه دستگاههای مسئول به انجام تکالیف قانونی شان در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران تذکر داد.
اعطا اظهار داشت: در کلانشهر تهران برای نخستین بار در سال 1374 نخستین هشدار جدی به دلیل پدیدار شدن معضل آلودگی هوا توسط کارشناسان مختلف در قالب بیانیه «هوای تهران 74» اعلام و از این پدیده تحت عنوان بحران ملی یاد شد.
وی افزود: بیانیهای که شاید اگر مسئولان ذیربط در اجرای الزامات قانونی مصوب مربوط به پیشگیری از معضل آلودگی هوا در کلانشهرها اهتمام بیشتر و دقیقتری به خرج میدادند، اکنون شاهد گسترش روزافزون و افسارگسیخته آن نبودیم.
سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: طبق مطالعات رسمی که با همکاری موسسه همکاریهای بینالمللی ژاپن (جایکا) در مورد منابع انتشار آلودگی هوا انجام شده است، سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ۳۰ درصد و سهم منابع متحرک ۷۰ درصد اعلام شده است.
اعطا تصریح کرد: منابع متحرک شامل خودروهایی است که به دلیل فرسودگی، عدم رعایت استانداردهای لازم در ساخت و نیز کیفیت پایین سوخت مصرفی، مسبب چنین وضعیتی شدهاند.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته به جای اینکه شاهد همافزایی دستگاه متولی محیطزیست با سازمانهای مسئول برای حل مشکلات زیستمحیطی شهر تهران بهویژه در زمینه آلودگی هوا باشیم، شاهد ادبیات نامناسب یکی از معاونان سازمان محیطزیست در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا بودیم که خواستار ارائه راهبرد کوتاهمدت سازمان حفاظت محیطزیست برای کنترل آلودگی هوای پایتخت شده بود.
سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: با کمال تأسف معاون مربوطه در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا، با ادبیاتی نامناسب پاسخ داده است.
عضو شورای شهر تهران در تشریح صحبت مذکور معاون محیط زیست گفت: «شورای شهر تهران به وظایف دستگاهها آگاهی دقیق ندارد و بهجای اینکه از زیرمجموعه خود یعنی شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را مطالبه کند، سراغ سازمان محیطزیست آمده است. این حرکت شورا از ابتدا دچار اشکال است و این موضوع نشان میدهد که شورای شهر نمیداند که وظایف شهرداری چیست و سازمان محیطزیست چه مسئولیتهایی بر عهده دارد، بنابراین این اظهارات نشان میدهد که شورا آدرس را اشتباه آمده است.»
اعطا تاکید کرد: مطابق ماده یک قانون حفاظت و بهسازی محیطزیست مصوب 28 خرداد 1353 و اصلاحیه 24 آبان ماه 1371 «حفاظت، بهبود و بهسازی محیطزیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محیطزیست میشود از وظایف سازمان حفاظت محیطزیست است.»
وی با اشاره به صحبتهای عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در جلسه شورا، گفت: کلانتری از نقش ۲۰ درصدی فعالیت یک نیروگاه در آلودگی هوای تهران سخن گفت.
سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: مگر دادن اخطار و در صورت عدم رفع مشکل، تعطیلی نیروگاه جزء وظایف سازمان حفاظت محیطزیست نیست؟
اعطا تصریح کرد: انتظار می رود برای مدیریت آلودگی هوای تهران، بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی و موتورسیکلتها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موردتوجه قرار بگیرد.
وی افزود: از سازمان حفاظت محیطزیست انتظار می رود راهبرد کوتاهمدت و میانمدت خود را برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران ارائه کند.
سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شایسته است شهرداری تهران نیز بهصورت جدی موضوع توسعه حملونقل ریلی را دنبال کند و بر اساس تکالیفی که قانون هوای پاک مصوب 25 تیرماه 1396 مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت کشور گذاشته است، موضوع نوسازی ناوگان حملونقل عمومی را بهطورجدی پیگیری کند.
اعطا در پایان افزود: از ریاست شورای اسلامی شهر تهران استدعا دارم در خصوص ادبیات نامناسب معاون سازمان حفاظت محیطزیست نسبت به شورای شهر به مقام مافوق ایشان تذکر دهد.
انتهای پیام/