نماینده حزب لیبرال محافظه‌کار پارلمان استرالیا به دلیل داشتن تابعیت دوگانه، استعفا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ «جان الکساندر»، نماینده حزب لیبرال محافظه‌کار پارلمان استرالیا، امروز اعلام دیگر مطمئن نیست که فقط تابعیت استرالیایی داشته باشد و به همین دلیل از نمایندگی استعفا می‌کند. با این استعفا بحران سیاسی در استرالیا تشدید و «مالکوم ترنبول»، نخست وزیر این کشور، با خطر از دست دادن اکثریت حزب خود در پارلمان روبه‌رو شده است.

طبق قانون اساسی استرالیا، افراد با تابعیت دوگانه نمی‌توانند نماینده پارلمان شوند. به موجب حکمی که دادگاه عالی استرالیا ماه گذشته صادر کرد، ۵ عضو دولت ائتلافی این کشور به علت دوتابعیتی بودن فاقد صلاحیت لازم برای نمایندگی پارلمان تشخیص داده شدند.

الکساندر در توضیح دلیل کناره گیری خود اظهار کرد: این را وظیفه و تعهد خود می‌دانم که استعفا کنم، این کار را انجام خواهم داد.

الکساندر در ادامه از وزارت کشور انگلیس درخواست کرد وضع تابعیت او را مشخص کند. این وزارتخانه باید مشخص کند آیا الکساندر تابعیت انگلیسی نیز دارد یا خیر. هنوز پاسخ مقام‌های انگلیسی به درخواست نماینده استرالیا مشخص نیست.

ترنبول معتقد است برداشت دادگاه عالی استرالیا از قانون اساسی این کشور، بسیار سختگیرانه بوده و او تلاش می‌کند اصلاحاتی در قانون اساسی بوجود آورد. ترنبول بر این موضوع تاکید دارد که از جمعیت ۲۴ میلیون نفری استرالیا، بیش از ۱۲ میلیون نفر یا در خارج از کشور متولد شده‌اند یا والدین آن‌ها در خارج استرالیا به دنیا آمده‌اند و شهروندان دو تابعیتی نیز حق مشارکت‌های سیاسی را دارند.

انتهای پیام/

کناره گیری یک نماینده پارلمانی استرالیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار