محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزهها و اموال منقول تاریخی، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: شعاری که ایکوم جهانی هر سال برای موزهها در نظر میگیرد، تلاش میکند تا افقهای جدیدی را به روی موزهها باز کند. به این مفهوم که ممکن است موزهها به برخی از موضوعات توجه نکنند و این شعار کمک میکند که آنها به موضوعات متفاوت فکر کنند و زمانی که شعاری مثل «موزههای در هم تنیده: رویکردهای نو، مردمان نو» به یک نگاه جدید در موزهها اشاره میکند، این موضوع موزهها را به فکر میبرد و در این اندیشه است که موزهها میتوانند به چنین موضوعی هم بپردازند.
وی افزود: با نگاهی که این بار مطرح شده، به این سمت میرویم که موزهداران با همکاری هم به مسائلی که جامعه با آن درگیر است، بپردازند. در اینجا شعار ایکوم دست مردم و موزهداران را باز میگذارد تا جدای از آن چیزی که تا به حال به آن پرداخته اند،حرکت کنند.
مدیر کل امور موزهها و اموال منقول تاریخی اظهار داشت: هر موزه در هر جامعه، میتواند رویکردهای متفاوتی داشته باشد و وقتی شما رویکردهای نو دارید، مخاطبانی که مرتبط با آن رویکرد هستند را برای بازدید دعوت میکنید. به عنوان مثال اگر ما به جامعه امروزمان فکر کنیم، متوجه میشویم که موزهها میتوانند نسبت به حوزه فعالیتشان به مباحثی، چون امید، خودباوری بیشتر، شناخت بیشتر از هویت خویش، تقویت وحدت ملی، توجه به محیط زیست و آب و جایگاه زن در تاریخ و فرهنگ بپردازند. لذا همه اینها رویکردهایی هستند که از جامعه نشأت گرفتهاند، یعنی جامعهای که ما در آن زندگی میکنیم چالشهایی را پیش روی خود دارد که موزهها میتوانند به همه آنها توجه کنند.
کارگر خاطرنشان کرد: در واقع نگاه ایکوم این است که موزهها باید از یک زندگی ثابت و بدون تغییر خارج شوند و به نیازهای جامعه فکر کنند. در این شرایط جامعه فکر میکند که موزهها فقط مربوط به گذشته نیستند و میتوانند به موضوعات و چالشهای امروز جامعه بپردازند؛ لذا هر کدام از موزهها میتوانند با رویکرد نو و با مخاطبان جدید رو به رو شوند. موزهها با شعار «موزههای در هم تنیده: رویکردهای نو؛ مردمان نو» از رفتارهای تکراری جدا میشوند.
گفتنی است؛ ایکوم «موزههای در هم تنیده: رویکردهای نو، مردمان نو» را به عنوان شعار روز جهانی موزهها در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرده است.
انتهای پیام/