درخواست گوترش برای بازگشت بی قید و شرط آوارگان روهینگیا

دبیر کل سازمان ملل خواستار بازگشت بی قید و شرط آوارگان روهینگیا به محل سکونتشان شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار دسترسی بدون قید و شرط ساکنان ایالت راخین میانمار به کمک‌های بشردوستانه شد.

گوترش ضمن تاکید بر لزوم توقف خشونت علیه مسلمانان روهینگیا به منظور تسهیل در روند اقدامات بشردوستانه خواستار دسترسی کامل به همه نقاط ایالت راخین شامل بخش شمالی این منطقه شد.

گوترش همچنین خواستار بازگشت داوطلبانه آوارگان روهینگیایی شد که از راخین به بنگلادش گریخته اند.

وی همچنین با اشاره به حفظ حق بازگشت آنان، خواستار بازگشت داوطلبانه و محترمانه همه آوارگان روهینگیا شد که به بنگلادش فرار کرده اند و اکنون نه در اردوگاه‌ها مستقر شده و نه دسترسی به مناطق مسکونی خود دارند.

دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر رفع مشکلات ریشه‌ای شامل معضلات شهروندی روهینگیا - اقلیت مسلمان در جامعه بودایی میانمار و چالش‌های وضعیت حقوقی این جمعیت- گفت: این افراد اکنون با نگرانی‌های تبعیض نژادی و فقدان تابعیت روبرو هستند.

براساس گزارش‌ها در پی حملات شبه نظامیان و نیرو‌های امنیتی میانمار به شهروندان اقلیت روهینگیا، از ۲۵ اوت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار روهینگیایی منازل خود را در ایالت راخین ترک کرده و در اردوگاه‌های کاکس بازار بنگلادش مستقر شده اند.

گوترش در واکنش به وقایع غم انگیز شمال میانمار گفت: اکنون نمی‌توانیم در قبال خشونت و خصومت‌های فراوان علیه اقلیت روهینگیا سکوت کنیم.

این در حالی است که مسئولان اداره همکاری امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در گزارش‌های اخیر خود از شرایط سخت برای دسترسی و انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطق مختلف ایالت شمالی راخین خبر دادند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای درباره میانمار که در ۱۰ سال اخیر بی سابقه است خواستار پایان دادن استفاده از نیرو‌های نظامی در ایالت راخین و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان به این منطقه شده است.

انتهای پیام/

دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار دسترسی ساکنان راخین میانمار به کمک‌های بشردوستانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار