اکبر افتخاری، پیشکسوت فوتبال ایران امروز در بیمارستان ابن سینای تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان اکبر افتخاری زادهٔ ۱۵ آذر ۱۳۲۲ است و او بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاههای استقلال تهران و پرسپولیس تهران بوده است.

 افتخارى در شهرستان بندر امام خمینی به دنیا آمد .او پس پایان دوره ابتدایی وارد شهر اهواز شد و پس از ورود به باشگاه فوتبال کلنی خوزستان با بازیکنانی همچون مهراب شاهرخی و ناظم گنجانپور همبازی شد.

افتخارى با تيم كلنى خوزستان مقام دوم مسابقات كشورى را كسب كرد و همين امر باعث شد تا او بتواند به تيم ملى و دارايى راه پيدا كند.

نگاهی به بیوگرافی مرحوم اکبر افتخاری، پیشکسوت فوتبال

افتخارى از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ در باشگاه دارايى پا به توپ شد و او در سال ۱۳۴۷ همراه با تیم ملی توانست به قهرمانی جام ملتهای آسیا دست یابد. پس از این افتخار، باشگاه دارایی منحل شد و او به باشگاه استقلال تهران پيوست و تا سال ۱۳۵۰ براى آبى پوشان به ميدان رفت و در نهايت به دليل اختلاف با زدراکو رایکوف مربی سابق استقلال مجبور به ترک این باشگاه گرفت.

 او همچنين پس از خروج از استقلال به باشگاه عقاب تهران رفت و پس از عقاب وارد باشگاه پرسپولیس تهران شد اما تنها در ۸ یا ۹ بازی پرسپولیس بازی کرد و سپس برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد.

 او در بازى هاى تيم ملى در سال ١٩٦٨ هم حضور داشت و در آن بازى ها جدا از قهرمانى به عنوان بهترين بازيكن اين دوره از مسابقات انتخاب شد . همچنین در بازی فینال در برابر رژيم صهيونيستى یکی از ٢ گل پیروزی ایران را به ثمر رساند.

نگاهی به بیوگرافی مرحوم اکبر افتخاری، پیشکسوت فوتبال + تصاویر

افتخارى همچنين به عنوان اولين بازيكن ايرانيىبه تيم منتخب آسيا دعوت شد و با تیم منتخب آسیا برابر آرسنال قرار گرفت. با اینکه منتخب آسیا در این بازی ۴ بر ٢بازی را واگذار کرد اما یکی از ٢گل آن ديدار را افتخاری به ثمر رساند. بعد از آن بازى بود كه مربيان آرسنال به او پيشنهاد پيوستن به اين تيم را دادند كه نكته قابل توجه اين است كه در آن موقع خسروانى رييس وقت سازمان تربيت بدنى و تيم تاج با رفتن بازيكنان به تيم هاي خارجى موافقت نمى كرد و مى گفت هر چقدر آنها به شما پول بدهند، ما هم همان قدر پول مي دهيم .در چنین شرایطی افتخاری با گرفتن مبلغى ١٢٠هزار تومان و ماهى ۳ هزار تومان به تيم تاج رفت.

 گفتنى است از آخرین باری که افتخارى به طور رسمی به عنوان بازیکن وارد زمین شد، چیزی حدود ۳۴ تا ٣٥ سال می گذرد. اما هنوز بیشتر مسافرانی که سوار تاکسی اکبر افتخاری مى شدند ،گوش چپ کلاسیک سابق تیم‌های ملی، دارایی، تاج، عقاب واین آخرها پرسپولیس را هنوز به خاطر داشتند.

به هر ترتيب با گذشت سال‌ها از آن روزها، اکبر افتخاری برای چرخاندن چرخ زندگی با یک تاکسی پیکان در خیابان‌های پایتخت به مسافر کشی می پرداخت و در نهايت او امروز در سن ٧٤ سالگى دار فانى را وداع گفت.

 افتخارات:

در بازی های تیم ملی سال 1968 به عنوان بهترين بازيكن اين دوره از مسابقات انتخاب شد .

قهرمانی جام ملت های آسیا در سال 1347

نگاهی به بیوگرافی مرحوم اکبر افتخاری، پیشکسوت فوتبال

 ازدواج:

سال ۴۷ بعد از قهرمانى مسابقات جام ملت‌هاى آسيا ،افتخارى با مريم ثابت ‌پور ازدواج كرد که حاصل آن يك دختر و يك پسر است.

گفتنی است؛ اکبر افتخاری، پیشکسوت فوتبال ایران امروز در بیمارستان ابن سینای تهران دار فانی را وداع گفت. 

روحش شاد و یادش گرامی

انتهای پیام/

بیوگرافی مرحوم اکبر افتخاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۳:۵۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
تسلیت عرض میکنم خدمت خانواده اش و روحش شادو یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۳:۵۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
تسلیت عرض میکنم خدمت خانواده اش و روحش شادو یادش گرامی
آخرین اخبار