مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: تاکنون 10 ها محموله تجهیزات از محوطه اطراف چاه ۱۴۷ رگ‎سفید ۲ جمع‎آوری شده و عملیات پاکسازی تا ۳۰ متری مرکز حریق پیشروی کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت : با پایان مرحله راهسازی، احداث موقعیت کمپ‎ها و احداث آتش نشانان نفت در 30 متری چاه آتش گرفته رگ سفید2استخر ۱۳۰ هزار بشکه‎ای، عملیات پاکسازی نیز تا ۳۰ متری مرکز حریق پیشروی کرده است.

وی که مسئولیت کل ستاد بحران و عملیات مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید را بر عهده دارد با بیان این‎که با پوشش فوران آب، ضلع شمال غربی چاه هم پاکسازی خواهد شد، ادامه داد: احداث ۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب به پایان رسیده و با پایان آبگیری استخر اول به میزان ۱۳۰ هزار بشکه، مرحله نهایی پاکسازی دکل نیز آغاز می‎شود که در این مرحله با توجه به شدت حرارت، آب افشانی از ۱۰ نقطه با استفاده از موتور پمپ‎های ۱۲ سیلندر صورت گرفته و باقیمانده تجهیزات سوخته و بقایای دکل از موقعیت خارج می‎شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تشریح برنامه جامع مهار چاه پرداخت و گفت: در مرحله نخست، هدف خاموش کردن چاه با روش Top Kill یا حمله به آتش از سطح است و در صورت موفق نشدن، در ۲ موقعیت، دو حلقه چاه امدادی، یکی عمودی و دیگری انحرافی، به طور همزمان حفر می‌شود.

به گفته وی قرار است در ابتدا چاه عمودی تا عمق حدود ۲ هزار و ۴۰۰ متری حفر و در آن عمق، عملیات Bottom Kill یا مهار چاه از کف اجرا شود و اگر چاه مهار نشد، از طریق چاه دوم کار ادامه می‎یابد.

عالیپور عنوان کرد: این ۲ حلقه چاه که با هدف مقابله با فوران چاه حفاری می‎شوند، پس از پایان عملیات به عنوان چاه‎های توسعه‎ای در مدار عملیات قرار می‎گیرند؛ همچنین مدنظر است عملیات مهار و کشتن چاه ۱۴۷ تا حد امکان به طریقی انجام شود که پس از مهار امکان بازگشت به تولید امکانپذیر باشد.

وی گفت: تمهیدات و مقدمات عملیات نهایی کنترل فوران شامل احداث خطوط لوله، گسیل تجهیزات، تامین ماشین آلات راهسازی، آماده سازی استخر، ایجاد لوکیشن چاه‎های امدادی و برپایی کمپ‎ها، مرحله به مرحله به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

یکشنبه هفتم آبان سال جاری دکل شماره 95 منطقه رگ سفید2 در اثر فوران گاز چاه 147 دچار آتش سوزی شد و 2 نفر در این حادثه جان باختند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/ی

آتش سوزی در  دکل شماره 95 منطقه رگ سفید2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.