دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی از فعالیت بیش از 44 مرکز تحقیقاتی در حوزه سلول های بنیادی در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در کشور بیش از 44 مرکز تحقیقاتی، پژوهشی در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی فعالیت می کنند.

وی اذعان داشت: طرح های مختلفی در رشته های مختلف پزشکی از جمله خون و سرطان، ارتوپدی، مغز و اعصاب، چشم و پوست اجرا می شود.

حمیدیه تصریح کرد: دستاوردها و محصولات این طرح ها در حال ورود به بازار است و باید مجوزهای آن ها از سازمان غذا و دارو معاونت درمان وزارت بهداشت اخذ شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: برای اینکه این مسیر ادامه پیدا کند طرح ها باید محصول محور و پایه آن براساس شرکت های دانش بنیان خصوصی باشد.

وی در خصوص اولویت های ستاد افزود: ستاد دنبال طرح هایی است که به تجاری سازی و تولید محصول نزدیک تر است.

دکتر امیر علی حمیدیه بیان داشت: تولید علم باید در این زمینه توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تجاری سازی و فناوری از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد سلول های بنیادی راهبردی شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ کار تجاری سازی باید در دانشگاه ها آموزش داده شود و دانشگاه ها نسل سوم یعنی کارآفرین نیستند اذعان کرد: اگر دانشگاه ها به نسل سوم تبدیل شوند و دانشجو نقش خود را اشتغال و درآمد زایی بداند نقیصه فعالیت در زمینه تجاری سازی برطرف می گردد.

حمیدیه گفت: موفقیت های کشور در زمینه تجاری سازی و تعداد محصولات قابل توجه است چون قبلا حتی ظرفی که در آن سلول را رشد می دادیم از خارج وارد می کردیم اما در حال حاضر در ایران تولید می شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از یک هزار عضو هیات علمی و دانشجو در حوزه سلولی فعال هستند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در ژاپن برای درمان نابینایی از طریق سلول های بنیادی پرتوان القایی، اقداماتی صورت گرفته و در مرحله کارآزمایی بالینی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اذعان داشت: از یک سال گذشته مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تلاش هستند که یک مرکز جامع سلول های بنیادی وپزشکی بازساختی را راه اندازی کنند.

وی اظهار کرد: در این راستا نیروهای بسیار ارزشمندی از نظر علمی و انسانی استان در یک سال گذشته از طریق ایجاد کارگروه تجمیع شده اند.

دکتر امیر علی حمیدیه بیان داشت: برای نتیجه گرفتن نباید فقط به منابع دولتی متکی باشیم باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که دانشگاه بتواند با کمک هولدینگ های بزرگ مرکزی راه اندازی کند و طرح هایی تعریف شود که منجر به تولید ثروت و اشتغال برای کشور گردد.

وی تصریح کرد: در یک سال آینده در اهواز شرکت های دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شکل بگیرد و این مرکز جامعی فقط دولتی نباشد و بیش از 50 درصد آن تحت کنترل شرکت دانش بنیانی باشد که بتواند محصولات سلولی و پزشکی بازساختی را برای استان و کشور تهیه و به فروش برساند تا باعث ایجاد شغل وارتقای آموزش و پژوهش شود.

انتهای پیام/گ

بیش از 44 مرکز تحقیقاتی در حوزه سلول های بنیادی در ایران فعالیت می کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.