66 کشور دنیا از ظرفیت‌های مناسب جهت کشت فراسرزمینی برخوردار هستندکه از این تعداد، 18 کشور در کمیته بازرگانی و کشت فراسرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان انتخاب شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در هجدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان امنیت غذایی را پیش‌شرط تحقق امنیت اجتماعی، استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی دانست و اظهار داشت: شدت گرفتن محدودیت‌هایی نظیر فرسایش خاک و خشک‌سالی سبب شده تا کشت فراسرزمینی از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

حمیدرضا قلمکاری با تأکید بر این که کشت فراسرزمینی در ایران به خوبی تمرین نشده است، گفت: البته تجربیات خوبی در کشورهایی نظیر سیرالئون داشته و تفاهم‌نامه‌هایی زیادی هم به امضا رسیده است اما با این وجود هنوز به کشت فراسرزمینی متناسب با اهمیتی که دارد، پرداخته نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این که بیش از 85 درصد اراضی ایران در اقلیم بیابانی، خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است، تصریح کرد: ما پیوسته در چهار محصول استراتژیک گندم، جو، ذرت و برنج نیازمند به واردات بوده‌ایم در حالی که می‌توانیم با کشت فراسرزمینی این محصولات استراتژیک را خود تولید کنیم.

وی در ادامه گفت: نظر به اهمیت این موضوع با آغاز به کار دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان در کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست، کمیته‌ای تحت عنوان بازرگانی و کشت فراسرزمینی تشکیل دادیم تا به صورت جدی در این حیطه وارد و بستر مناسب برای کشت فراسرزمینی را برای کشاورزان فراهم سازیم.

قلمکاری با بیان اینکه 66 کشور دنیا از ظرفیت‌های مناسب جهت کشت فراسرزمینی برخوردار هستند، تصریح کرد: از این تعداد، 18 کشور در کمیته بازرگانی و کشت فراسرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان انتخاب و در نهایت پس از مطالعات گسترده، کشور اوکراین به عنوان بهترین مقصد جهت کشت فراسرزمینی انتخاب شد.

وی کشور اوکراین را انبار غله و دروازه اروپا توصیف کرد و ادامه داد: بر اساس جلساتی که کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با سفیر ایران در اوکراین، مسؤولان اتاق بازرگانی کیف و خرسون و شرکت‌های حقوقی در این کشور انجام داده است اوکراین به زودی به عضویت در اتحادیه اروپا در خواهد آمد که تحقق این امر می‌تواند شرایط خوب کنونی را نیز بهبود ببخشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان تمهیدات و بسته‌های حمایتی دولت اوکراین را از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در این کشور اعلام و اضافه کرد: این کشور از زمین‌های حاصلخیز استپ، رودخانه‌های گسترده و بارندگی‌های بسیار برخوردار است و همچنین اراضی بسیاری از این کشور را خاک سیاه با عمق 5/1 متر تشکیل داده که بهترین خاک برای کشاورزی است.

قلمکاری بهره‌وری بالای کشاورزی در اوکراین را نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های اوکراین دانست و گفت: برای کشت فراسرزمینی در این کشور هرچه لازم بود را بررسی کرده و اطلاعات خوبی را در این زمینه داریم که می‌توانیم آن ها را در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار دهیم که مایل هستند از این فرصت استفاده کنند.

علی یوسفی مسؤول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص طرح 500 هزار هکتاری اختصاص اراضی ملی برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار گفت: اگرچه این طرح در برنامه ششم توسعه مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است اما بر اساس مطالعات گسترده کمیته آب، اجرای این طرح در نهایت منجر به افزایش تبعات زیست محیطی خواهد شد.

وی افزود: با اجرای این طرح روان آب‌هایی که سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان‌های حوضه‌های آبریز را تغذیه می‌کنند برای توسعه باغات مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بر همین اساس می‌توان گفت که این طرح در واقع نوعی بارگذاری جدید بر حوضه‌های آبریز کشور است که می‌تواند منجر به کاهش آب ورودی سدها و تالاب‌ها و همچنین افزایش فرونشست‌ها و تشدید ریزگردها شود.

مسؤول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: پیش‌بینی چنین بحران‌هایی سبب شد تا در قالب نامه‌ای نقدهای علمی کمیته آب را برای مسؤولان کشوری و استانی ارسال کنیم که این نامه توسط یکی از اعضای هیأت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با ادبیاتی نامناسب پاسخ داده شد که در آن جلوگیری از تبخیر بارش‌های کشور به عنوان هدف اجرای این طرح عنوان و نقدهای مطرح شده را ناشی از فقر اطلاعاتی دانسته بود.

یوسفی پاسخ این مؤسسه را دارای تناقضات بسیار دانست و ادامه داد: پاسخ ارسالی از سوی هیأت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی بار دیگر در کمیته آب مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نامه دیگری به مسؤولان در این خصوص ارسال شد که خوشبختانه باعث شد سازمان مراتع و آبخیزداری کشور توقف بندهایی از این طرح را اعلام و از اعضای کمیته آب برای شرکت در یک جلسه هم‌اندیشی دعوت کند.

گفتنی است، هجدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین و جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

 

کمک به توقف طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و بسترسازی برای کشت فراسرزمینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.