به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمعیت ایران پس از یک رشد و جهش ناگهانی جمعیتی در سالهای آغازین انقلاب اسلامی و پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع روند توسعه و نوسازی کشور با کاهش مداوم و مستمر باروری و تمایل به فرزندآوری در بین خانوادههای ایرانی، تغییرات اساسی و مهمی را در ساختار سنی خود تجربه میکند.
طی یک دهه اخیر، سرعت سالخوردگی جمعیت با آهنگی آرام رو به افزایش است، جمعیتشناسان از این تغییر و تحولات ساختار سنی تحت عنوان «گذار سنی» یاد میکنند.
جمعیت بالای ۶۵ سال کشور در سال ۹۰ حدود ۳.۵ میلیون نفر بود. در ۲۰ سال آینده ۱۵ میلیون نفر به جمعیت کهنسال کشور اضافه میشود، چون جمعیت ۴۰ تا ۶۰ سال در سال ۹۰ که امروز میان ۴۶ تا ۶۶ سال دارد حدود ۱۵ میلیون نفر بوده است.
با تغییرات ایجاد شده در هرم سنی جامعه و افزایش چشمگیر افراد مسن و کهنسال، حضور آنان در فضاهای عمومی و تامین برخی از نیازمندیهای روزانه نیازمند ایجاد ساختارها و فضاهای مناسب در بافت شهری و اماکن عمومی است.
وظیفه و رسالت شهرداری به عنوان مهمترین نهاد مدیریت شهری ایجاد و فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور و زیست شهروندان در شهر است و با توجه به وضعیت جمعیتی جامعه و شهر تهران که با آن روبرو هستیم، آماده سازی شهر و فضاهای عمومی برای حضور سالمندان یکی از مهمترین اولویتهای مدیران شهری است.
سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار یک سازمان تابعه شهرداری با حوزه خدمات رسانی گسترده به شهروندان است که با توجه به حضور روزانه بیش از ۵۰۰ هزار شهروند از جمله افراد سالمند و کهنسال در میادین و بازارهای میوه و تره بار جهت تامین مایحتاج روزانه خود، با به کارگیری افرادی تحت عنوان همیار مشتری به منظور ارائه خدمات مطلوبتر به شهروندان اقدام کرده است.
در طرح همیار مشتری، افراد تعیین شده با لباس مشخص در صورت تمایل و نیاز شهروندان به صورت رایگان نسبت به حمل بار نیازمندان و سالمندان کمک میکنند؛ همچنین میادین و بازارهای تابعه سازمان مدیریت میادین این آمادگی را دارند تا در صورت نیاز ویلچر مناسب در اختیار مراجعان قرار دهند.
با توجه به مجموعه اقدامات سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، میتوان گفت: سازمان مدیریت میادین برای خدمات دهی بهینه و مطلوب به شهروندان مسن و سالمند در مجموعه شهرداری تهران یکی از سازمانهای پیشرو محسوب میشود.
انتهای پیام/