مجری طرح توسعه فاز‌های ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی گفت:با ورود گاز شیرین خط لوله ششم شبکه سراسری به پالایشگاه فاز‌های ۲۲،۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی و در سرویس قرار گرفتن واحد ١٢٢، مشعل فاز ٢٢ این طرح روشن شد.

نخستین مشعل فاز‌های ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی روشن شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس فرهاد ایزدجو مجری طرح توسعه فاز‌های ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی افزود: همزمان با ورود گاز شیرین خط لوله ششم سراسری به پالایشگاه فاز‌های ٢٢،٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی و راه اندازی واحد تولید سوخت گاز پالایشگاه، مشعل اچ پی واحد ١٤٠ روشن و گامی مهم در راه انداری اولیه این فاز‌ها برداشته شد.

وی اضافه کرد: پیش شرط تحقق این مرحله، راه اندازی سرویس‌های یوتیلیتی شامل هوای ابزار دقیق (واحد ۱۲۳) نیتروژن (واحد ۱۲۴) و اتاق‌های کنترل آی تی آر ۱۳، آی تی آر ۱۱ و آی تی آر ۷ بوده است که در مدت ۲ ماه گذشته با موفقیت انجام شده بود.

ایزدجو، پیش از این گفته بود که بخش‌های عمده‌ای از سرویس‌های جانبی پالایشگاه فاز‌های ۲۲،۲۳ و ۲۴ به منظور تکمیل زنجیره تولید گاز از نخستین ردیف شیرین سازی این فاز‌ها آماده بهره برداری شده است.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و بنا به گفته این مجری طرح قرار است ردیف یکم تولید گاز شیرین در پالایشگاه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به عنوان نخستین ردیف تولیدی این فازها، با استفاده از گاز ترش فاز‌های ۶، ۷ و ۸ تا اواخر زمستان امسال به بهره برداری برسد.

با بهره برداری از فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحد‌های پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد محقق می‌شود.

از سال ۱۳۷۴ عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع ۲۴ فاز توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی ۱۸ فاز به بهره برداری رسیده و ۶ فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال ۱۳۹۷ باید همه این طرح‌ها به بهره برداری برسد.

هم اکنون از ۱۸ فاز در بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه ۵۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود.

انتهای پیام/ف

روشن شدن اولین مشعل فاز‌های ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.