به دنبال بازداشت گسترده شاهزادگان و وزرای سابق و فعلی عربستان سعودی به اتهام فساد مالی، بهای نفت افزایش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، به دنبال اشباع بازار نفت و همچنین پس از بازداشت تعداد زیادی از شاهزادگان سعودی و وزرای سابق و فعلی عربستان به اتهام فساد مالی، بهای طلای سیاه امروز (دوشنبه) به بالاترین سطح از سال 2015 رسید.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت با 20 سنت افزایش (معادل 0.3 ردصد) به 62 دلار و 44 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت با 15 سنت افزایش (معادل 0.3 درصد)، 56 دلار در هر بشکه معامله شد. این بالاترین رقم برای بهای نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمیدیت از ژوئیه 2015 محسوب می شود.

«محمد بن سلمان آل سعود»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در اقدامی برای مبارزه با فساد، دستور بازداشت ده‌ها شاهزاده، وزیر و سرمایه گذار از جمله شاهزاده «ولید بن طلال»، سرمایه گذار میلیاردر سعودی و «متعب بن عبدالله»، فرمانده گارد ملی این کشور و فرزند «ملک عبدالله»، پادشاه سابق عربستان را صادر کرد.

بانک «آر بی سی کپیتال مارکتس» اعلام کرد: با وجود اینکه این اقدامات ضدفساد یک توسعه سیاسی مهم در عربستان سعودی محسوب می شود، تغییری فوری در سیاست نفتی این کشور ایجاد نخواهد کرد. محمد بن سلمان قصد دارد توافق نفتی اوپک را پس از مارس 2018 هم تمدید کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کاهش تعداد سکوهای حفاری آمریکا در هفته گذشته هم بر افزایش بهای نفت تأثیر داشته است. شرکت های انرژی آمریکایی در هفته گذشته با کاهش 8 سکو، تعداد کل سکوهای حفاری را به 729 مورد رساندند. این بیشترین سطح کاهش سکوهای حفاری آمریکا از مه 2016 محسوب می شود.

کاهش تعداد سکوهای حفاری آمریکا در حالی رخ داده است که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک هم قصد دارند توافق نفتی کاهش سطح تولید را پس از مارس 2018 تمدید کنند. این کشورها پیشتر موافقت کردند که توافق نفتی روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند و اکنون این بازه زمانی رو به پایان است.

کارشناسان حوزه نفت اعلام کردند در حالی که بازار در حال اشباع است، تقاضای نفت با افزایش همراه بوده است.

به دنبال انتشار داده های اقتصادی آمریکا که احتمال افزایش نرخ بهره بوسیله بانک مرکزی را بالا برد، ارزش دلار تقویت شد و در نتیجه بهای طلا با کاهش همراه بود. ارزش دلار آمریکا در مقابل دیگر ارزهای جهانی امروز (دوشنبه) در بالاترین سطح در سه ماه و نیم گذشته قرار گرفت. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 0.1 درصد کاهش به 1267.70 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار