معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:باید به انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کمک و از آنان حمایت کرد.

به انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کمک شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید محمود نوابی  امروز در اولین مراسم تجلیل از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان در استان اصفهان اظهار کرد: داستان همایش‌های حمایت از مصرف‌کننده به 16 همایش در سطح ملی انجامید چرا که 6 سال است این همایش‌ها برگزار می‌شود و خوشحالیم که در استان اصفهان نیز این همایش برگزار شد.

وی افزود: امروز در استان اصفهان 22 واحد برای ارزیابی شرکت کردند و از این تعداد 14 واحد موفق به دریافت لوح حمایت از مصرف‌کننده شدند، قائده این است که همه رعایت حقوق همدیگر را انجام دهیم چرا که حق‌الناس بر حق‌الله ترجیح دارد و این باید سر لوحه کار تولیدکنندگان شود چرا که خود نیز مصرف‌کننده هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امام حسین(ع) شب عاشورا بیعتش را برداشت اما نکته دیگری هم گفتند که اگر کسی حق‌الناس بر گردن دارد برود، من نمی‌توانم برایش کاری انجام دهم، شهید همه گناهانش بخشیده می‌شود به جز حق‌الناس؛ حتی خود امام حسین(ع) زمین محل شهادتش را قبل از شهادت خریداری کرد، پس باید با توجه به این موضوعات حق‌الناس را جدی بگیریم.

وی عنوان کرد: حق‌الناس بحث گسترده‌ای است، برخی مواقع مسؤولان دیر در جلسات حضور پیدا می‌کنند و فقط معذرت‌خواهی می‌کنند، آیا این کافی است؟ قطعا تنها با سخنرانی نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم چرا که بعدا باید پاسخگو باشیم.

نوابی در ادامه با اشاره به شیوه تعیین قیمت کالاها تصریح کرد: قیمت اول تعیین نمی‌شود، کیفیت، کمیت و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نهایتاً به تعیین قیمت می‌رسیم، اگر کالای با کیفیت تولید شد باید قیمت مناسب خود را داشته باشد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم کالاهای تکلیفی کنترل قیمت می‌شود اما اشتباه این است که آزاد سازی را با رهاسازی جابجا می‌کنیم.

نوابی با اشاره با لزوم رعایت احترام مصرف کننده بیان داشت: شعار زشتی بود که «کالای فروخته شده پس گرفته نمی‌شود»، هیچ کشوری این شعار را ندارد، این توهین به مشتری است، عرضه‌کنندگان چه حقی دارند که این کار را انجام دهند.

وی تأکید کرد: اگر شخص بخواهد کالا را پس بدهد باید جنس را از او پس بگیرند، البته امروز خوشحالیم بگوییم واحدهای تولیدی فاز را عوض کردند و جنس فروخته شده را پس می‌گیرند و تعداد سال ضمانت جنس را افزایش می‌دهند.

نوابی با بیان این که جمع‌آوری کالای قاچاق در سطح بازار نیز کاری سخت ولی در حال انجام است، ابراز داشت: در شرایط فعلی بحث حذف برچسب قیمت کالا مطرح نبوده و قانون می‌گوید اجناس باید برچسب قیمت داشته باشند؛ قرار بود در  برخی کالاها در مبدأ تولید برچسب قیمت حذف شود که منتفی شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یکی از کارهایی که باید در استان اصفهان انجام شود را ایجاد شرکت‌های تخصصی صادراتی دانست و تصریح کرد: استان صنعتی دارید و 14 واحد اصفهان در سطح ملی لوح گرفته و برگزیده شدند؛ در کشور شرکت‌های تخصصی صادراتی نداریم و عموماً واحدهای تولیدی خودشان صادر می‌کنند که جوابگو نیست؛ البته در وزارت صنعت این موضوع حمایت می‌شود.

وی اذعان داشت: تولیدکنندگان انواع تریبون‌ها را دارند، باید به انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کمک شود و حمایت شوند، ماده 6 قانون می‌گوید استانداری‌ها موظف هستند رتبه‌بندی دستگاه‌ها را اعلام کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: اگر به دنبال رفع مشکلات هستیم سخنرانی جواب نمی‌دهد، باید ارگان‌ها هم‌جهت شوند؛ ثبات اقتصادی در طول دولت یازدهم انجام شد و حال باید از این موضوع برای جهش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ماده 4 قانون حمایت از مصرف کننده‌ها انحصار ایجاد نمی‌کند، ماده 7 قانون می‌گوید هرگونه تبلیغات اغواکننده ممنوع، مگر تبلیغات اغواکننده در کشور داریم؟ می‌گویند محصولاتی 100 درصد طبیعی یا حتی بالاتر از کیفیت و... این‌ها درست نیست؛ استفاده ابزاری از افراد ممنوع است اما در تبلیغات این موضوع را به وضوح می‌بینیم، فقط وسط اذان تبلیغات تلویزیونی نداریم!

نوابی اظهار کرد: استفاده از فضای تبلیغات شهری برای تولیدکننده داخلی گران است؛ در مناسبت‌ها باید گشت ویژه راه بیندازیم و انتهای کار هم هیچ کس راضی نیست، چرا خودمان رعایت نمی‌کنیم تا این اتفاقات نیفتد.

وی در رابطه با برخی افزایش قیمت‌ها در ایام اربعین عنوان کرد: درود بر مسؤولانی که در ایام سفر اربعین برای خدمات‌شان افزایش قیمت ندادند، چطور تا قبل از اربعین اتوبوس‌ها پر نمی‌رفتند اما برای اربعین باید حتماً پر شوند تا بروند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ارائه راهکارهای تقویت حمایت از مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: چند درگاه برای ارتباط داریم، یکی انجمن‌های حمایت‌کننده از حقوق مصرف‌کنندگان است، دیگری همایش‌هایی است که در استان‌ها برگزار می‌شود و سامانه 24 ساعته 124 نیز برای پاسخگویی در استان‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیان داشت: 12 سال است بحث می‌کنیم که صندوق مکانیزه فروش بگذاریم، چرا؟ چون نمی‌خواهیم معاملاتمان شفاف شوند؛ به ازای هر 25 نفر یک واحد صنفی داریم که جزو آمار عقب افتاده‌ترین کشورهاست، چرا متولیان این را سامان نمی‌دهند.

نوابی در پایان گفت: از خدمات قبل، حین و بعد از فروشی که شرکت‌ها بگذارند حمایت می‌کنیم، بعد از فروش که باید خدمات انجام دهند، کار دیگری هم آن‌طرف آبی‌ها انجام می‌دهند به اسم پرداخت خسارت اعتماد، ما هم می‌توانیم داشته باشیم، چرا که تولیدکنندگان ما سلایق مصرف‌کننده‌های داخلی را بهتر از خارجی‌ها می‌دانند.

 

انتهای پیام/م

 

انتقاد صریح معاون وزیر صنعت از افزایش قیمت بلیت اتوبوس در اربعین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.