اگر دولت کسری بودجه خود را از طریق اسناد خزانه و اوراق بدهی برطرف کند می تواند اثر بیشتری نسبت به استفاده از حساب تنخواه گردان داشته باشد.

دولت‌ با صرفه جویی، هزینه طرح های عمرانی را تهیه کند/دولت با دست کردن در جیب بانک مرکزی موجب بروز تورم افسارگسیخته می‌شود/ دولت با استقرارض از بانک مرکزی، هزینه‌های خود را به دوش دولت بعدی می‌اندازد.به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از مهمترین ایرادهایی که کارشناسان اقتصادی به سیاست‌های اقتصادی دولت نهم و دهم گرفتند تزریق حجم انبوهی از نقدینگی به بازار و سیاست‌های انبساطی غیر کارشناسی بود، با این همه، گویا این نوع سیاست‌های انبساطی با همان شدت و حدت در دولت های یازدهم و دوازدهم هم ادامه یافته است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که کارشناسان نسبت به حجم بزرگ هزینه‌های جاری انتقادهای زیادی کردند.

بنا به گزارش‌های بانک مرکزی دولت بدلیل وجود هزینه‌های جاری زیاد در پنج ماه ابتدایی سال، 46هزار میلیارد تومان کسری داشت که از این میزان 17هزار میلیارد تومان را از جیب بانک مرکزی در قالب حساب تنخواه گردان برداشت شده است.

الله‌وردی رجایی سلماسی اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی  گفت: در خصوص استقرار دولت از بانک مرکزی، باید گفت که هر پولی که از این بانک گرفته شود اگر در ازای آن ، کالا تولید و یا وارد نشود، می تواند نقدینگی و تورم را زیاد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درمورد استقراض دولت در قابل حساب تنخواه گردان گفت: البته این کار دولت کاملا قانونی است، بر اساس ماده 125قانون محاسبات عمومی، خزانه می‌تواند برای رفع احتیاج های خود از موجودی حسابهای اختصاصی از جمله حساب تمرکز درآمد شرکت‌های دولتی و سپرده موقتا استفاده نمیاد.

سلماسی  افزود: هم اکنون هزینه ‌های جاری دولت بسیار زیاد است و مالیات های وصول شده نیز جوابگوی هزینه‌های دولت نشد، اگر این کسری را از طریق اسناد خزانه و اوراق بدهی استفاده می‌کردند می توانست اثرهای بهتری داشته و تورم به وجود نمی‌آمد.

وی بابیان اینکه  70 درصد اقتصاد، دولتی است یادآورشد: دولت برای اینکه بتواند اشتغال کاذب ایجاد کند افراد را در موسسات دولتی به کار می گیرد چرا که حجیم شدن بروکراسی دولت علاوه براینکه استعدادها را از بین می برد می تواند جلوی کارآفرینی را هم بگیرد.

انتهای پیام/

70 درصد اقتصاد، دولتی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
ما خدا را داریم دولت هم خودش را اداره کند هنر کرده.عدالت درجامعه نباشه همینه .اگر حقوق هرکس به اندازه کارش بود.الان همه در ناز نعمت زندگی می کردن دولت هم کیف میکرد.
United States of America
محمد
۱۰:۵۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
فقط اسم احمدی نژاد بد در رفت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
هرچی مشکلاته مال دولت قبله بعد 6سالم اگه مشکلات حل نشه باز مال. دولت قبله هزینه هام مال دولت بعده حالا خودت تو 8سال چیکار کردی
آخرین اخبار