یوگنی سیسو یوف گفت: اکنون عناصر گروه های تروریستی بین المللی به افغانستان نقل مکان می کنند و به مرزهای کشورهای عضو این سازمان نزدیک می شوند.

تروریست ها در حال نقل مکان به افغانستان هستندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کمیته اجرایی نهاد منطقه ای ضد ترور سازمان همکاری شانگهای گفت: اکنون عناصر گروه های تروریستی بین المللی به افغانستان نقل مکان می کنند و به مرزهای کشورهای عضو این سازمان نزدیک می شوند.

یوگنی سیسو یوف، در کنفرانس «مبارزه با تروریسم – همکاری بدون مرز» در تاشکند، مناقشه های موجود در منطقه خاورمیانه را کانون عمده تنش و تهدید برای جامعه جهانی عنوان کرد و افزود: در شرایط فشارهای نظامی جدی بر نیروهای ضد تروریستی در سوریه و عراق نه تنها جغرافیای درگیری های نظامی بلکه تاکتیک های فعالیت تروریست ها نیز تغییر می یابد. 

وی هشدار داد که تعدادی از این عناصر تروریستی نیز به کشورهای مبدا برمی گردند و به این ترتیب کانون های منفعل خطر در این کشور ها ایجاد می کنند . 

سیسویوف گفت که شرایط یادشده ایجاب می کند تا کشورهای عضو فعالیت و اقدام های مشترک برای مقابله با تهدیدات تروریستی در پیش بگیرند.

وی افزود: با در نظر گرفتن شرایط فعلی اولویت عمده نهاد منطقه ای ضد ترور سازمان همکاری شانگهای مقابله با ستیزه جویان و تروریست های خارجی است که از عناصر اصلی گروه های تروریستی بین المللی به شمار می رود . 

یوگنی سیسو یوف گفت: در این ارتباط مبادله اطلاعات نهادهای امنیتی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درباره فعالیت گروه های تروریستی بین المللی از جمله داعش ، جبهه النصره ، حزب التحریر اسلامی ، جنبش ترکستان شرقی ، حزب رستاخیز اسلامی تاجیکستان ، ضروری است. 

به گفته این مقام امنیتی روسیه، اقدام های انجام گرفته در این باره امکان دستیابی به اطلاعات لازم درباره آن عده از عناصری که برای پیوستن به گروه های تروریستی بین المللی عازم خاورمیانه می شوند را فراهم می کند تا عملیات پیگرد آنها اثر بخش باشد. 

رئیس نهاد منطقه ای ضد ترور سازمان همکاری شانگهای یادآورشد که در چند سال اخیر در قالب این سازمان و با کمک نهادهای اطلاعاتی تاجیکستان ، چین و روسیه برنامه های مهم ضد تروریستی در شهرهای دوشنبه ، آرتوش در قرقیزستان و یاروسلاول در روسیه برگزار شده که دستاوردهای مهم در پی داشته است.

به گفته سیسو یوف، با تعامل نهادهای اطلاعاتی روسیه ، تاجیکستان و قرقیزستان در سال 2016 میلادی از 40 مورد اقدام تروریستی در مرحله طراحی در شهرهای مسکو ، سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و نیژنی نووگورود روسیه و نیز طراحی اقدام تروریستی از سوی داعش در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جلوگیری شده است. 

وی افزود : بر اثر همکاری نهادهای اطلاعاتی روسیه و تاجیکستان 25 عضو گروه تروریستی در خاک روسیه بازداشت و به تاجیکستان تحویل شدند. 

به گفته وی،در نتیجه فعالیت مشترک از سفر های 200 نفر برای پیوستن به گروه های تروریستی بین المللی جلوگیری و حساب های بانکی نزدیک به 2 هزار نفر که مظنون به تامین مالی تروریسم شناخته شدند ، مسدود و دسترسی به 100 هزار سایت اینترنتی تبلیغ کننده مطالب ترریستی محدود شده است .

کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی سازمان شانگهای هستند ، ایران، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.