نماینده مردم بافق گفت: متأسفانه در بخش خصوصی کارگران امنیت شغلی ندارند، به همین دلیل همه خواهان استخدام در سازمان‌ها وارگان‌های دولتی هستند.

کارگران زیر چرخ قدرت‌های سرمایه داری نابود می‌شوند/در بخش خصوصی امنیتی شغلی وجود نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در جلسه امروز در طرح سوال خود از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده در بسیاری از موارد از حقوق کارفرمایان و پیگیری تسهیلات برای آنان حمایت کردم و می دانم که در این شرایط اقتصادی کافرمایان زیادی هستند که به حقوق کارگران توجه نمی‌کنند و نباید فراموش شود که رعایت حقوق کارگران بهترین راه توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه متأسفانه حق کارگران توسط برخی از کارفرمایان تضییع می‌شود و باید وزارت کار از آنان دفاع کند، ادامه داد: ما باید از تشکل‌های کارگری و حقوق کارگران دفاع کنیم تا در آینده رنگ تندروی و خشونت به خود نگیرد.

نماینده مردم بافق تصریح کرد: اهمیت تشکل‌ها در دنیای امروز به نحوی است که اخیرا در آلمان لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد شد اما فقط به دلیل آنکه نظر صنفی خاصی را جلب نکرد دولت آن لایحه را پس گرفت و عامل موفقیت بسیاری از کشورها همین اصل است.

صباغیان با تأکید بر اینکه درست است که دولت باید کوچک شود و بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: در کنار قدرت دادن به بخش خصوصی باید به تشکل‌های کارگری که در کشورمان مغفول مانده هم توجه شود چرا که بخش کارگری ما قدرت و جرات ندارد و کارگران زیر چرخ‌های قدرت سرمایه داری نابود می‌شوند و احساس می‌شود ما در قرن‌های 18و19 اروپا مانده‌ایم که به کارگران توجه نمی‌شد و صدایشان به جایی نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه به علت حجم زیاد کارگران متقاضیان کار مجبورند با چندین واسطه در بخش‌های اقتصادی و صنعتی خصوصی با مزایای کم فعالیت کنند، گفت: با این حال هرکسی نفوذ و پارتی بیشتری دارد در بخش خصوصی و دولتی جذب کار می‌شود و وزارت کار باید پاسخ دهد که چه ضابطه‌ای برای جذب عادلانه متقاضیان کار اندیشیده است.

صباغیان افزود: متأسفانه در جامعه ما هرکسی پارتی داشته باشد حتی اگر خدمت نرفته باشد سرکار می‌رود اما کسی که نفوذ قدرت نداشته باشد از دست یابی به کار محروم می‌شود و شرکت‌های کاریابی هم صرفا یک اسم هستند و اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند و دستگاه‌های وزارت کار هم برای ساماندهی این مسئله شانه خالی کرده‌اند.

نماینده مردم بافق با اشاره به اینکه کارگرانی که با این مکافات مشغول کار می‌شوند امکان اعتراض هم ندارند، اظهار کرد: ‌این کارگران مجبورند قرارداد سفید امضا کنند و با کوچکترین اعتراضی اخراج می‌شوند چرا که در بسیاری از جاها تشکل‌های کارگری وجود ندارد و جای تأسف دارد که کارفرما خودش را مالک کارگر می‌داند و از آ‌نان برده‌کشی می کند.

وی خطاب به ربیعی وزیر کار گفت: ‌اینکه شما به مناسبت روز کارگر لباس کارگری به تن کنید کافی نیست و باید ببینید این قشر جامعه با چه وضعی زندگی می‌کند به طوری که کارگرانی داریم که 9 ماه است که حقوق نگرفته‌اند و به محض اعتراض هم اخراج می‌شوند.

نماینده مردم بافق تأکید کرد‌: اگر دولت مشکلی برای حل این مسئله دارد باید به مجلس ارائه کند چرا که جز دولت و مجلس متولی دیگری برای حل اشتغال وجود ندارد و ما خودمان باید این مسئله را حل کنیم ترکیه و پاکستان که نباید برای ما تصمیم بگیرند!

وی تأکید بر اینکه کارگر ضعیف است و پشتوانه‌ای ندارد، تصریح کرد: آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا علی رغم آنکه حقوق و مزایای ارگان‌های دولتی کم است اما باز هم متقاضیان کار می‌خواهند استخدام دولت شوند؟ علت آن است که بخش خصوصی ظلم می‌کند و حقوق کارگران را نمی‌دهد.

صباغیان خاطرنشان کرد:‌وزارت کار باید در این مسئله نظارت بیشتری داشته باشد و به این مسئله توجه کند که چطور می‌شود دولت را کوچک کرد و به بخش خصوصی توجه کرد در حالی که کارگر در بخش خصوصی امنیت شغلی ندارد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار