«سرور دانش» در سی و نهمین اجلاس سالانه سران کشورهای عضو سازمان بین‌المللی یونسکو در مقر آن سازمان در پاریس سخنرانی کرد.

بی سوادی معضل بزرگ مردم افغانستان استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، در سی و نهمین اجلاس سالانه سران کشور های عضو سازمان بین المللی یونسکو در مقر آن سازمان در پاریس سخنرانی کرد.

معاون رئیس جمهور افغانستان گفت: افغانستان از اولین کشورهایی است که 69 سال پیش عضویت سازمان یونسکو را کسب کرده است گفت.

دانش عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را نشانه جایگاه شایسته واعتماد جامعه جهانی در پایبندی افغانستان به ارزش های حقوق بشری خوانده و گفت: اکنون مسؤلیت ما برای تعهدات حقوق بشری به خصوص در عرصه کمک به فرایند صلح، امنیت جهانی، عدالت، حاکمیت قانون حقوق بشر و حق دسترسی به آموزش و کسب سواد، سنگین ترشده است.

معاون رئیس جمهور افغانستان با اشاره به سابقه تاریخ فرهنگی و علمی ملت افغانستان و تلخی های ناشی از جنگ، استبداد، انحصار و تبعیض در گذشته تصریح کرد که ما اکنون نظام مبتنی بر دموکراسی و اراده مردم را پذیرفته ایم و این نظام را تنها راه حل این مشکلات و تنها بستری مناسب برای تحقق عدالت و مساوات می دانیم.

دانش گفت که افغانستان برای عملی ساختن تعهدات ملی و بین المللی خود در مورد اصلاحات، فساد، حکومت داری خوب، اصلاحات عدلی و قضایی، توانمند سازی زنان، ارائه خدمات به شهروندان و رسیدن به «اهداف توسعه پایدار» تمام توان خود را کار گرفته و به «اهداف توسعه هزاره» و «آموزش برای همه» متعهد است.

وی با تشریح وضعیت، چالش ها و دستاورد ها در سه محور تعلیمی، آزادی بیان و رسانه ها، آثار تاریخی و باستان شناسی گفت که امروزه در کنار مشکلات جنگ، فقر، تروریسم، بیکاری و مهاجرت، بی سوادی معضل بزرگ مردم افغانستان است.

به گفته استاد دانش، در سال سقوط حکومت طالبان کمتر از یک میلیون پسر به مکتب می رفت و هیچ دختری حق رفتن به مکتب را نداشت، اما در سال گذشته تعداد شاگردان موجود به اضافه تر از 9.2 میلیون تن رسیده است که 39% آن را شاگردان دختر تشکیل می دهند و در بیش از 17 هزار باب مکتب، توسط بیش از دوصد هزار تن معلم تحت آموزش قرار دارند که به طور اوسط در سطح ملی 33% آنان معلمان زن هستند.

معاون رئیس جمهور افغانستان گفت که با توجه به چالش های موجود، حکومت افغانستان از سازمان یونسکو توقع دارد که در ارتقای سوادآموزی، بازنگری نصاب تعلیمی در معارف و تحصیلات عالی، تربیت متخصصین نصاب تعلیمی، ارتقای ظرفیت معلمان و استادان زن و فراهم ساختن زمینه تعلیم برای گروهای خاص و آسیب پذیر جامعه کمک کند.

به گفته وی، افغانستان درگیر تروریسم و جنگ اعلام نشده ای است که ریشه ها و لانه های اصلی آن در خارج کشور قرار داشته و هم اکنون هزاران افراطی تروریست از سراسر دنیا با همراهی مافیای مواد مخدر و حمایت برخی از حکومت های منطقه، در افغانستان حضور دارند.

دانش با اشاره به اینکه افغانستان در خط مقدم نبرد با دهشت افکنی قرار داشته و از منافع همه بشریت در مقابل تروریسم دفاع می کند گفت: انتظار ما از جامعه جهانی، کشورهای دوست و سازمان های بین المللی این است که با حمایت جدی از افغانستان در جنگ با تروریسم، حامیان طالبان و داعش را وادار نمایند که از حمایت تروریسم دست برداشته و برای برقراری صلح پایدار به میز مذاکره و گفتگو بنشینند.

وی از سازمان یونسکو و جامعه بین المللی خواست که دولت افعانستان را در حفاظت آثار تاریخی مانند مجسمه بودا، شهر غلغله و بند امیر در بامیان و منار جام در غور و مسجد جامع هرات، مصلای هرات و قلعه اختیارالدین هرات و روضه مبارک و خانقای مولانا جلال الدین بلخی در بلخ و سایر مناطق کمک کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار