وزارت معارف افغانستان می‌پذیرد که از فعالیت برخی مدارس علوم دینی در ولسوالی‌ها نظارتی صورت نمی‌گیرد.

برگزاری سمینار مسئولان مدارس علوم دینی در ولایت هراتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت معارف افغانستان می‌پذیرد که از فعالیت برخی مدارس علوم دینی در ولسوالی‌ها نظارتی صورت نمی‌گیرد.

معین تعلیمات اسلامی  وزارت معارف افغانستان که به هرات سفرکرده گفت: برخی از مراکز علوم دینی و شماری از مدارس که در نقاط دور دست  موقعیت دارند از نظر مسئولان وزارت معارف کشور دور هستند و از نحوۀ فعالیت آنان بازرسی درستی صورت نمی‌گیرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در حدود ۲۵۰ تن از مسئولان مدارس علوم دینی ولایت‌های حوزۀ غرب افغانستان به منظور اشتراک در یک سمینار ۱۵ روزه در هرات به سر می‌برند و سعی دارند در این مدت چالش‌ها ومشکلات را شناسایی و راه‌کارهای مناسبی را برای هرچه بهتر شدن وضعیت درسی در این مدارس و هم چنان جلوگیری از افراط گرایی جستجو کنند.

شفیق صمیم معین تعلیمات اسلامی وزارت معارف افغانستان که در این سمینار حضور دارد یکی از دلایلی را که دسترسی به مدارس علوم دینی در ولایت‌های افغانستان را با مشکلاتی به همراه کرده‌است، دور بودن مسیرها و صعب‌العبور بودن این راه‌ها دانست.

از سوی دیگر شماری از اشتراک کنندگان این سمینار ارزیابی و ارتقای ظرفیت، از مسئولان وزارت معارف کشور می‌خواهند به دلیل بهبود اوضاع درسی و جلوگیری از نفوذ دشمنان صلح و آرامش مردم به این مدارس از این مراکز آموزشی دینی نظارت و بررسی بیشتر و بهتری داشته باشند.

با این‌حال نماینده وزارت معارف افغانستان درهرات پافشاری دارد که نظارت از مراکز آموزشی دینی و مدارس اسلامی از سوی این وزارت جریان دارد.

صمیم خاطرنشان کرد: همه‌ی مدارس موظف هستند گزارش‌های کاری خودرا به وزرات معارف منتقل و به منظور هرچه بهتر شدن امور درسی و آموزشی و هم چنان برداشته شدن نگرانی‌های موجود از افراط گرایی دینی با این روند مقابله کنند.

این موضوعات در حالی در جمع بیش از ۲۵۰ تن از مسئولان مدارس علوم دینی در حوزۀ غرب افغانستان مطرح می‌شود که اخیرا نگرانی‌ها از گسترش اندیشه‌های افراط گرایانه در برخی مدارس دینی و هم چنان تبلیغات ضد دولتی در این مدارس بیشتر شده‌است.

محی‌الدین نوری معاون والی هرات نیز بر افزایش نظارت از مدارس علوم دینی و مراکز اکادمیک تاکید دارد.

بر اساس گفته‌های مسئولان ادارۀ معارف هرات هم اکنون ۳۶ مدرسۀ علوم دینی، دارالحفاظ و دارالعلوم دولتی و خصوصی به گونۀ رسمی در این ولایت ثبت شده و ده‌ها مرکز و مدرسۀ علوم دینی در نقاط مختلف این ولایت وجود دارند که بدون مجوز فعالیت دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار