دفتر حمايت کنندۀ رسانه های افغانستان (نی) با انتشار گزارشی اعلام کرد: حقوق و امتیازات 93 درصد از کارمندان رسانه ها در افغانستان از سوی صاحبان این رسانه ها نقض می‌شوند.

نقض حقوق 93 درصد از کارمندان رسانه های افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر حمايت کنندۀ رسانه های افغانستان (نی) با انتشار گزارشی اعلام کرد: حقوق و امتیازات 93 درصد از کارمندان رسانه ها در افغانستان از سوی صاحبان این رسانه ها نقض می‌شوند.

«مجيب خلوتگر»، رئيس اجرايی این دفتر می‌گوید این گزارش با عنوان «وضعیت خبرنگاران در داخل رسانه‌» بر اساس شکایت‌های رسیده از کارمندان رسانه‌ها در جریان پانزده سال گذشته تهیه شده است که نشان می‌دهد نپرداختن حقوق به وقت معين، چگونگی قرارداد، نداشتن حقوق بازنشستگی، نداشتن رخصتی‌های قانونی، انفکاک غير موجه و مداخلۀ مديران و صاحبان رسانه‌ها در مسائل کار حرفه ای مهمترین موارد نقض حقوق کارمندان رسانه‌ها در افغانستان بوده است.

بر اساس این گزارش 93  درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، حقوقشان را در زمان معین آن به دست نمی‎آورند، 100 درصد کارمندان رسانه‌ها، از مصوونيت جانی در زمان اجرای وظيفه در بيرون از اداره  برخوردار نيستند و مديران رسانه ای، برای آن‌ها تضمين جانی  نمی توانند بدهند.

این گزارش نشان می‌دهد که 50 درصد کارمندان رسانه‌ها در افغانستان از مرخصی های قانونی خود بر اساس قانون کار برخوردار نمی‌شوند و مجبورند در صورت نیاز از همکاران شان بخواهند تا کار آن‌ها را جبران کند. گزارش می‌افزاید که 70 درصد کارمندان رسانه‌ها در افغانستان فرصت رشد و ارتقای وظیفه را ندارند و شماری از کارمندان رسانه‌ها حتی تا ده سال در یک پست باقی مانده اند.

وی از مسوولان رسانه‌های کشور خواست تا توجۀ جدی در این زمینه داشته و خود ناقض حقوق کارمندان رسانه‌ها نباشند، رئيس اجرايی دفتر «نی» همچنین از دولت خواست تا بر اساس قانون رسانه‌های همگانی، موارد نقض حقوق خبرنگاران را پیگری کند و کسانی که از قانون سر باز می‌زنند را مورد مجازات قرار دهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: نی ، رسانه ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.