بیتا منصوری تهیهکننده سینما در خصوص روند تولید تا اکران آثار سینمایی و اهمیت وجود شورای پروانه نمایش و شورای صنفی نمایش در گفتوگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: ما در خصوص نمایش فیلم، با دو بخش شورای پروانه نمایش و شورای صنفی اكران روبرو هستیم که با بودن و فعالیت بخش اول موافقم البته اگر طبق قوانین وضع شده پیش برود.
وی افزود: نظارت و اعمال قوانین شورای پروانه نمایش در سینما و فیلمنامههایی که از فیلتر شورای پروانه ساخت عبور کرده و بر اساس اصل فیلمنامه تبدیل به فیلم شدهاند، نیاز است چرا که در غیراین صورت مشکلات متعددی زمان اکران آثاری که از فیلمنامههای خود تخطی کردهاند، بوجود میآید.
تهیهكننده «قهرمانان كوچك» ادامه داد: بخش بعد شورای صنفی اكران است که برای فیلمهایی که مجوز نمایش از شورای پروانه نمایش گرفتهاند، جهت اکران تعیین تکلیف میکنند اینجا است که اگر کارها به خوبی پیش نرود فیلمسوزی اتفاق میافتد و عواقب منفی متعددی گریبانگیر صاحبان اثر و سینما خواهد شد و بحث الان ما روی این بخش از سینما است.
تهیهکننده «رخ دیوانه» تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از اعضای شورای صنفی نمایش تهیهکننده- کارگردان و یا تهیهکننده- سینمادار هستند و خودشان در طول سال فیلمهایی برای اکران دارند، بدین جهت گاهى به نظر میرسد قانون وضع شده، در مقطع زمانى خاص، در جهت تقویت اكران فیلمشان است. اجراى قانون، حتى اگر برخى با آن موافق نباشند، بر اساس جمله «ظلم بالسویه عدل است»، معقول به نظر میرسد. معمولاً در پایان سال، شوراها، قوانین سال بعد را مصوب كرده و بر اساس آن، تا پایان سال پیش میروند. گاهى مصوبات جلسات هفتگى، شبههبرانگیز است.
وی بیان کرد: مشکل بعدی این است که بیشتر تهیهکنندگان از قوانین شورای صنفی نمایش اطلاع و آگاهی کافی ندارند و این دستِ سینماداران را، با توجه به چشمپوشى اعضاى شوراى صنفى اكران از تخلفات، در تغییر زمان و تعداد سانسهای فیلم، باز میگذارد. در این شرایط اگر تهیهکنندهای هم با طرح شكایت و ارائه مستندات، با كفش آهنین و اعصاب پولادین! قانعشان كند، با جمله «حریف سینمادار نمیشویم!» و در نهایت یك كارت زرد به سینمادار مواجه میشود. شورایى كه نمیتواند بار نمایندگى صنف را بر دوش بكشد و حامیشان باشد، چرا باید وجود داشته باشد؟!
این تهیهکننده تصریح کرد: یکی از ظلمهایی که به عنوان نمونه از شورای صنفی نمایش و عدم اقتدارش سر زد، نسبت به اکران «زادبوم» بود. هفته اول و دوم به عنوان طلاییترین زمان اکران یک فیلم شمرده میشود اما مصوبه مقطعی شورا، در مورد تعویض صرفاً سرگروه فیلم «اكسیدان» و ادامه سینماهای دیگر به نمایش اكسیدان، به مدت دو هفته، به دلیل تحریم حوزه هنرى و تخلفات بسیار سینماهای نمایش دهنده در هفته اول و دوم، باعث ركود فروش گردید. در صورتی كه فیلم «مادر قلب اتمی» هم، فیلم تحریمی حوزه هنری بود و این اتفاق برایش صدق نكرد!
وی افزود: با توجه به اعلام تخلفات با مستندات، در مورد فیلم «زادبوم»، در هفته دوم، بعد از جابجایی آن با فیلم «نگار»، در نهایت پاسخ این بود كه: مستندات بررسی شد، تخلفى روی نداده است ....و جالب اینكه نامه طرح شكایت نیز یافت نشد! در پیگیریهاى بعدی، بعد از دو ماه، هفته گذشته در نامهاى بىمهر و امضا، تخلفات بسیارى را پذیرفته و اعلام كردند! خسارتی بزرگ، اعتبارى و مالى روى داده، جبران آن با كیست ؟
منصوری ادامه داد: فیلمی که پس از هشت سال توقیف اکران میشود و حوزه هنری هم زمان اکران سینماهایش را از آن میگیرد آیا واقعا باید در طلاییترین زمان اکران یعنی هفته اول نیز مورد ظلم واقع شود و هیچکس پاسخگو نباشد؟ من توهم توطئه ندارم اما زمانی که این اتفاقات کنار هم چیده میشود فکرهایی به سر خطور خواهد کرد!
انتهای پیام/