کارشناس مسائل بین الملل گفت: حفظ امنیت منطقه، مقابله با تروریسم و مسائل مربوط به ترانزیت کالا بخشی از مذاکرات اجلاس سه جانبه فردا خواهد بود.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون موضوعات مورد مذاکره اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان که فردا برگزار خواهد شد، گفت: قرار بر این است تا این سه کشور در مورد مسائلی از قبیل حفظ امنیت منطقه و مقابله با تروریسم مذاکراتی با یکدیگر داشته باشند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: از آنجایی که احتمال دارد تا گروهک‌های تکفیری با سوء استفاده از مرز‌های ایران و آذربایجان به منظور تسهیل عبور و مرور خود و تسلط بر منطقه استفاده کنند، بنابراین همکاری سه کشور همواره حول محور مقابله با حرکات تروریستی می‌چرخد.

قنادباشی مسائل مربوط به حوزه حمل و نقل را یکی دیگر از مسائل احتمالی مورد مذاکره در این نشست مطرح کرد و افزود: با توجه به نزدیکی این دو کشور با ایران، آنان همواره علاقه‌مندند تا از مرز‌های ایران در جهت ترانزیت کالا به حوزه خلیج فارس و سپس صادرات کالا استفاده کنند.

وی اذعان داشت: سوء استفاده و تحرکات برخی قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا، اسرائیل و راهبرد‌هایی که آنان پس از ظهور گروهک تروریستی داعش در پیش گرفتند، سبب شد تا برخی کشور‌های آسیا به منظور دفع این توطئه ها، با یکدیگر همکاری کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روسیه تاکنون به منظور رویارویی با گروهک تکفیری داعش در کشور‌های سوریه و عراق، همکاری‌های گسترده‌ای با ایران داشته است، بنابراین در جلسه فردا در مورد آینده سوریه و عراق نیز مسائلی مطرح خواهد شد.

قنادباشی یاد آور شد: با توجه به اینکه هر سه کشور دارای مرز مشترک آبی هستند، بنابراین ممکن است بخشی از مذاکرات اجلاس روز چهارشنبه به مسئله دریای خزر اختصاص یابد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران دارای اشتراکات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فراوانی با دو کشور روسیه و آذربایجان است، افزود: هر سه کشور تلاش دارند تا بستر‌های لازم برای افزایش تعاملات تجاری را فراهم کنند و به سمت همگرایی پیش روند.

قنادباشی در پایان بیان کرد: آذربایجان کشور کوچکی است، لذا به منظور ارتقای شرایط سیاسی و اقتصادی خود نیازمند همکاری قدرت‌های بزرگ منطقه از جمله ایران و روسیه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار