معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از پایان مرمت معبد عشاق در شهرستان سیریک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس اشکان مختاری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از پایان مرمت معبد عشاق در شهرستان سیریک خبر داد.

وی گفت: این بنا با اعتبار بیش از یک میلیارد ریال مرمت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: سامان‌دهی، بازسازی دیواره‌های فروریخته، تعمیر و مرمت گنبد و پاک‌سازی محوطه بنا از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته است.

مختاری با بیان اینکه بستر و پی پیرامون بنا نیز استحکام بخشی شده است،گفت: اجرای دیوار ضلع شمالی و جنوبی گنبد، دوخت و دوز ترک های جداره ها، اجرای دوباره گنبد، کف سازی و ساماندهی محوطه بیرونی این بنا از دیگر اقدامات مرمتی و حفاظتی معبد عشاق است.

«معبد عشاق» بازمانده از دوره صفوی است و در شهرستان سیریک، شهر گروگ، واقع شده و با شماره ۲۰۵۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

درباره این بنای افسانه ای نقل می‌شود که حدود چهارصد سال پیش دو جوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندند و با مخالفت شدید رو به رو می‌شوند.

این واقعه به مرگ آن ها ختم می‌شود.

انتهای پیام/ف

پایان مرمت معبد عشاق در سیریک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.