رئیس منابع طبیعی پاسارگاد خبر داد؛

کاهش ۱۰۰ درصدی آتش سوزی در جنگل‌ها

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد از کاهش ۱۰۰ درصدی آتش سوزی در جنگل‌ها خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسن خسروانیان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد امروز با تاکید بر اینکه منابع طبیعی هر جامعه ثروت آن جامعه محسوب می‌شود که تنها به نسل حاضر تعلق ندارد و میراثی برای آیندگان است افزود: حفاظت از منابع طبیعی بیمه آیندگان است.

وی ادامه داد: در همین راستا اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد امر حفاظت از عرصه‌های ملی را سر لوحه خود قرار داده و با هماهنگی مدیر کل و فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان فارس و همچنین فرماندار شهرستان پاسارگاد اقدام به برگزاری مانور مشترک اطفاء حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: این مانور مشترک با حضور نیرو‌های ادارات منابع طبیعی، ارسنجان، اقلید و خرمبید و همچنین نیرو‌های محیط زیست و جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد در جنگل گردنه خرسی، سوباتان، چاه بید و مبارک آباد و بلاغی برگزار شد.

خسروانیان با اشاره به اهمیت جنگل‌های زاگرس یادآور شد: تامین حدود ۴۰ درصد آب کشور، منبع اصلی در آمد خانوار‌های جنگل نشین، در بر گیرنده ۱۲ استان کشور، محل تعلیف حدود ۳۰ درصد دام کشور و محل تمرکز بخش عمده عشایری کشور در جنگل‌های زاگرس است.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه در طی یکسال گذشته در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، سطح آتش سوزی ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد بیان کرد: اثر و نقش جنگل به عنوان یکی از منابع مهم طبیعی بر کسی پوشیده نیست تا آن جا که جنگل را بزرگترین نعمت‌های خداوند دانسته اند و آن را از با ارزش‌ترین سرمایه‌های یک کشور به حساب می‌آورند.

خسروانیان ادامه داد: از طرفی نابودی و ویرانی جنگل باعث خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شود، به طوری که این خسارت‌ها حتی در زندگی نسل‌های آینده اثر نامطلوبی می‌گذارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با بیان اینکه درخت از گرانبهاترین آفریده‌های خداوند است تصریح کرد: اثر جنگل و درخت به اندازه‌ای برای مردم روی زمین لازم است که گفته اند جنگل ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها تصفیه کننده هوا است، پس ضرورت دارد در حفظ و نگهداری آن بیشتر تلاش کنیم.

خسروانیان افزود: در کشور ما سازمان جنگل‌ها و مراتع این وظیفه مهم را با همکاری مردم به عهده دارد و کار این سازمان علاوه بر حفظ و نگهداری جنگل ها، آموزش دادن به افراد برای استفاده صحیح از جنگل‌ها و مراتع است؛ استفاده خوب از جنگل باعث حفظ و نگهداری آن می‌شود، اما اگر از این ثروت خدادادی درست استفاده نکنیم زیان‌های بسیاری به کشور ما می‌رسد.

وی ادامه داد: از جمله فایده‌های درخت و جنگل در زندگی مردم می‌توان به پاکیزه کردن هوا و از بین بردن گاز‌های سمی موجود در هوا، زیبا کردن محیط زندگی، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه آب‌های زیر زمینی، حفظ و تولید خاک، کم کردن سر و صدای محیط، استفاده از چوب برای تهیه وسایل زندگی، معتدل کردن آب و هوا، جلوگیری از خطر سیل، باد و طوفان و ضد عفونی کردن هوا اشاره کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد بیان کرد: علاوه بر نقش فوق ابعاد جنگل‌ها در مسایل زیست محیطی و جلوگیری از هدر رفتن عناصر اصلی و خود خاک، افزایش میزان نفوذ پذیری آب در عرصه‌های مربوطه که در صورت محاسبه ارزش ریالی، میلیارد‌ها ریال به صورت غیر محسوس اثر بخشی خواهد داشت، حداقل بیش از ۲۰ درصد مواد مورد نیاز صنعت دارو سازی مستقیما از درختان بدست می‌آید.

خسروانیان اظهار کرد: با توجه به آمار‌های موجود میزان حجم چوب گونه‌های جنگلی موجود در شمال کشور که حدود ۳۴۸ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود و با در نظر گرفتن ۳ تا ۴ متر مکعب رویش سالانه در جنگل‌های مزبور سالانه رقمی حدود هشت میلیون متر مکعب چوب تولید می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در صنایع چوبی از قبیل مبل سازی، روکش، صنایع کاغذ سازی، تهیه خوراک دام و صنایع شیمیایی، تولید انواع رزین‌ها و صمغ‌ها کاربرد عمده دارند.

انتهای پیام/ن

کاهش آتش سوزی در جنگل های فارس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار