کاتب گفت: برای فرار از معضل فضای مجازی دانشجو و دانش آموز و معلمان از ثمره فناوری اطلاعات استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، کاتب دبیر هیات رئیسه مجلس، سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری و جمعی از مسئولان صبح امروز در پژوهشگاه فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این مراسم کاتب به نقش فناوری اطلاعات در آموزش و اشتغال کشور اشاره داشته و اظهار کرد: در افق ۲۰ساله نظام و برنامه ششم توسعه باید رتبه دوم منطقه در فناوری اطلاعات را داشته باشیم.

پیش‌بینی کاهش  ۰/۸درصدی نرخ بیکاری ر برنامه ششم توسعه

وی افزود: در بحث اشتغال در برنامه ششم توسعه باید هر سال ۰/۸درصد نرخ بیکاری کاهش یابد و این روند باید در طول برنامه تداوم داشته باشد.

دبیرهیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه مجوز توسعه دولت را به هیچ وجه نمی دهیم، عنوان کرد: در احکام برنامه ششم توسعه اهدافی ترسیم شده که دولت باید به آن دست یابد و در این راستا تنها مجوزی که برای دولت صادر شده انتقال ارتباطات بوده است.

کاتب تصریح کرد: سه ماده خاص برای توسعه فناوری اطلاعات در احکام و برنامه ششم داریم اما مطمئن هستم این برنامه ها ناقص است.

وی افزود: در دنیای اقتصادی کنونی راهی جز فناوری اطلاعات نیست کل درآمد ما حدود ۳۰میلیارد دلار بوده در حالی که شرکت های ICT درآمد حدود این رقم دارند.

کاتب گفت: پژوهشکده فناوری اطلاعات باید روی این موضوع فکر کند و ریشه های ناکارآمدی آن را بداند یکی از این ریشه ها عدم سرمایه گذاری و آموزش صحیح در بدنه دانش آموزی است، در بسیاری از کشورهای پیشرفته فناوری اطلاعات از دانش آموزان آغاز می شود.

دبیر هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه فضای مجازی و اینترنت را به عنوان بزرگترین معضل می شناسیم، گفت: باید فرهنگ کشور را درست کنیم تا از این سرمایه ملی کشور به درستی استفاده شود بنابراین باید بدنه آموزشی را تصحیح کنیم.

کاتب اظهار کرد: فناوری اطلاعات نگاه جدیدی را ایجاد کرده تا با آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان همکاری کند و همانطور که اگر بخواهیم برای اشتغال چاره جویی کنیم باید برای اقتصاد پویا تلاش شود در بخش فناوری اطلاعات نیز باید به آموزش و پرورش نگاه شود.

در آموزش معلم نباید متکلم وحده باشد

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش یادگیری و یاددهی یک طرفه است اما اگر فضای مجازی به کمک آموزش بیاید معلم متکلم وحده نیست.

حل معضل فضای مجازی با استفاده دانش آموزان از فناوری اطلاعات

دبیر هیئت رئیسه مجلس گفت: برای اینکه یادگیری مشترک توسعه یابد و از معضل فضای مجازی رنج نبریم باید دانشجو و دانش آموز از ثمره فناوری اطلاعات استفاده کند و از آن کسب ثروت داشته باشد.

کاتب عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه به وزارت ارتباطات تکلیف کردیم روستاهای بالای بیست خانوار تحت پوشش اینترنت ببرد و در بخش سلامت، کشاورزی و سیستم بانکی از این خدمات بهره ببرد.

وی افزود: باید موضوع بهره برداری فناوری اطلاعات در درون کشور را حفظ کنیم و از دانشگاه ها و دانش آموزان شروع کنیم و علم را دو سویه پیش ببریم.

 در ادامه مراسم تاج فر با بیان اینکه این همایش با همکاری دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه فناوری اطلاعات بوده عنوان کرد: مقالاتی در این حوزه از سوی دانشجویان به این همایش ارسال شد.

ضرورت افزایش سواد اطلاعاتی معلمان مدارس

 وی ادامه داد :سواد فناوری اطلاعات در حال افزایش است اما باید همزمان با این امر سواد اطلاعاتی معلمان نیز افزایش یابد.

تاج فر تصریح کرد: تیم وزارت ارتباطات آماده همکاری و تولید محتوا برای دانشگاه فرهنگیان است که در حال برنامه ریزی برای کار است.

وی یادآور شد : شبکه اجتماعی دانشجومعلمان ایجاد کردیم که با استقبال مواجه شد، همچنین برنامه‌های این همایش را از طریق شبکه ایجاد شده با دانشجومعلمان به اشتراک می گذاریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار