معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با اجرایی شدن طرح بیمارستان 724 که از سال 94 در قالب طرح تحول نظام سلامت برای درمان سکته های حاد مغزی اجرایی شد، 80 تن از این بیماران در قم نجات یافته اند.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ دکتر محمدرضا مظفری  گفت: کد 724 یعنی هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز خدمات لازم برای درمان بیماران سکته حاد مغزی در بیمارستان های ویژه ای که تیم مربوطه مستقر است، ارائه می شود.

وی اضافه کرد: بیمارستان شهید بهشتی در استان قم برای این منظور انتخاب شده و تیمی که ویژه رسیدگی به وضعیت بیماران سکته حاد مغزی است نیز در این مرکز درمانی مستقر است.

به گفته وی، کد سما نیز کد مخصوص انتقال بیماران سکته مغزی به بیمارستان‌ های منتخب است که در اورژانس 115 تعریف شده و به محض مشاهده بیماری با علایم سکته مغزی، کارشناسان اورژانس 115 بیمارستان مربوطه را برای آماده کردن مقدمات پذیرش در جریان می گذارند.

دکتر مظفری افزود: کارکنان بخش ویژه مغز و همچنین کارکنان بخش پیش بیمارستانی به صورت مرتب آموزش های لازم را دریافت می کنند تا اطلاعات آن ها در مراقبت و اقدام های لازم برای بیماران سکته مغزی به روز باشد.

وی بیان کرد: سکته مغزی به علت خونریزی یا انسداد عروق مغز رخ می دهد و در مواردی که سکته ها به علت انسداد عروق مغز باشد دارویی به نام «آر تی پی‌‌ ای» تزریق می شود که بلافاصله انسداد باز و جریان خون در عروق مغز برقرار می شود.

وی اضافه کرد: تزریق داروی «آر تی پی ای» به بیماران سکته های حاد معزی باعث حل شدن لخته می شود و فرد بدون هیچ عارضه ای به زندگی طبیعی بازمی گردد.

دکتر مظفری با بیان این که اختلال در تکلم، انحراف صورت و فلج نیمه بدن از علایم شایع سکته های مغزی است، بیان کرد: چنانچه افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در کمتر از سه ساعت به مراکز درمانی منتقل شوند، از عوارض سکته و یا مرگ نجات می یابند.

وی با تاکید بر این که همراهیان بیماران به محض مشاهده علایم سکته با شماره 115 تماس حاصل نمایند، ادامه داد: پس از حضور کارشناسان اورژانس 115 و تشخیص سکته مغزی کد سما اعلام می شود تا در ساعت طلایی بیمار به بیمارستان منتقل و دارو به وی تزریق شود.

وی اضافه کرد: پس از انتقال بیمار به مرکز درمانی، سی تی اسکن و آزمایش های لازم انجام می شود و اگر سکته از نوع انسدادی باشد، تیمی که باید درمان بیمار را انجام دهد بلافاصله در بخش (SCU) مراقبت های ویژه مغزی حضور پیدا می کند و پس از تزریق دارو، در کمتر از 2 ساعت علایم بیمار به حالت اولیه برمی گردد و هیچ عارضه ای به جا نمی گذارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: سابقه خانوادگی فرد، فشارخون و چربی خون بالا، دیابت، استرس های زندگی، مشکلات روحی و روانی و یا مصرف انواع فست فودها و تنقلاتی که ارزش غذایی ندارند، افراد را مستعد ابتلا به سکته مغزی می کند.

انتهای پیام/ت

 

جان 80 بیمار سکته مغزی طی 2 سال گذشته در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار