رئیس دانشگاه علامه از راه اندازی دوره های مشترک تحصیلی در رشته های زبان شناسی،میان این دانشگاه با کشور روسیه خبر داد.

دوره های مشترک تحصیلی زبان شناسی میان دانشگاه علامه با کشور روسیهبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در سومین گردهمایی سران دانشگاه‌های ایران و روسیه گفت:تاریخ نشان داده است که هیچ گاه امکان حاکمیت یک اندیشه و یک سبک علمی در حوزۀ دانش انسانی نیست. هر گاه تفکر و روشی در عرصه های گوناگون دانش بشری رشد کرده و پای به عرصه های جهانی گذاشته است، هم زمان نقد آن تفکر نیز بروز کرده و روش های اندیشه و شیوه های علمی رقیب هم پا به عرصۀ وجود گذاشته اند.

وی ادامه داد: امروز نیز در قرن بیست و یکم شاهد ظهور نیاز به نوعی دیگر اندیشیدن در عرصۀ علوم انسانی و اجتماعی هستیم. در شرایطی که در فرایند جهانی شدن تلاش می شود بخشی از روش ها و استانداردهای قالب در عرصۀ علوم انسانی در عرصۀ جهانی مسلط و یگانه شوند و هم چون گردابی جهانی دیگر شیوه های تفکر را در خود غرق کنند، نیاز به گونه ای دیگر از اندیشیدن در دیگر محیط های فکری و فرهنگی نیز در سطح جهانی ظهور کرده است.

رئیس دانشگاه علامه افزود:به همین دلیل است که به یافته های علوم انسانی در حوزه های تمدنی ایران و روسیه بهای چندانی داده نمی شود و تنها معدودی از نوشته ها و تحقیقات که می توانند خود را با فضا و استانداردهای جهان غرب سازگار کنند مورد توجه قرار گرفته و در رده بندی ها قرار می گیرند.

سلیمی تصریح کرد:از این رو لزوم همکاری ها دانشگاه های ایران و روسیه در حوزۀ علوم انسانی بیش از هر زمان احساس می شود. این دو حوزۀ کهن تمدن بشری حاوی اندیشه ها و روش هایی هستند که می توانند گونه ای دیگر از اندیشیدن و روش های نوینی برای فهم پدیده های انسانی و اجتماعی به وجود آورده و محیط تفکر علمی و دانشگاهی را متحول کنند. از آنجا که چارچوب و ساختار فکری و برداشت های ما از یکدیگر در ساحت علوم انسانی  شکل می گیرد، بدون تعمیق روابط در این عرصه نمی توان انتظار داشت که در دیگر حوزه های علم بتوانیم به همکاری جدی دست یابیم. 

وی اضافه کرد:در سه سال گذشته دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی ایران توانسته روابط علمی خوبی را شماری از دانشگاه های روسیه برقرار کند و این نشان می دهد که راه در این زمینه بسیار هموار است.

رئیس دانشگاه علامه اضافه کرد:راه اندازی دوره های مشترک تحصیلی در رشته های زبان شناسی، مطالعات منطقه ای، آموزش زبان فارسی، آموزش زبان روسی، مدیریت تکنولوژی، تربیت بدنی و حقوق تطبیقی، تأسیس و راه اندازی یک مرکز بین المللی روسیه شناسی با نام مرکز پوشکین با همکاری دانشگاه های روسیه، هدف از برپایی این مرکز افزایش شناخت دانشجویان و پژوهشگران ایرانی با جامعه و فرهنگ و اقتصاد روسیه است.

سلیمی گفت:هم چنین ما اعلام آمادگی می کنیم که با همکاری یکی از دانشگاه های روسیه یک مرکز ایران شناسی با نام مرکز فردوسی شاعر نامدار ایرانی در یکی از دانشگاه های روسیه ایجاد کنیم.  

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک پروژه تحقیقاتی مشترک در حوزۀ مطالعه تطبیقی آداب و رفتار مردمان ایران و روسیه در دانشگاه ما به تصویب رسیده و آغاز به کار کرده است. امیدواریم با افزایش تحقیقات مشترک بین استادان ایرانی و روسی شرایط برای رشد این گونه فعالیت ها فراهم شود. ما در پی آن هستیم که تا سه سال آینده حداقل ۵ پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های مختلف روسیه به انجام رسانیم.  

سلیمی یادآورشد:دانشگاه علامه طباطبائی تفاهم نامه ای با انتشارات زلاتاوست امضا کرده است که هدف آن تهیه و انتشار مشترک کتاب های آموزش زبان روسی به دانشجویان ایرانی است. که البته کارگاه های مشترک با زلاتاوست برای آموزش مدرسان زبان روسی در ایران مکمل آن است، برگزاری مدارس تابستانی و زمستانی و دوره های کوتاه مدت برای آموزش دانشجویان ایرانی و روسی در کنار یکدیگر از دیگر برنامه های ما در سال های آتی است.

انتهای پیام/

 

همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه روسیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار