فرماندار چایپاره از اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در سطح ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛مرتضی اصغری فرماندار چایپاره در مراسم آغازعملیات اجرایی تجهیز سه هزار هکتاراز اراضی شهرستان چایپاره به سیستم‌های نوین آبیاری اظهارکرد: سرانه آب در ایران از ۸ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در اوایل انقلاب به یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب در سال جاری رسیده است.

وی ادامه دادهشدار‌های جهانی در زمینه کمبود منابع آبی، نیاز به مدیریت این منابع را می‌طلبد،چرا که با ادامه روند فعلی، در ۲۰ سال آینده در ایران آبی نخواهیم داشت.

اصغری افزود: افزوده شدن ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار به چرخه کشاورزی این شهرستان، تحول ویژه‌ای در منطقه محسوب می‌شود که امیدواریم با تخصیص به موقع منابع مالی و تجهیزات فنی بزودی شاهد افتتاح آن باشیم.

تجهیز ۲۱۶۶ هکتار از اراضی آبی شهرستان چایپاره  به سیستم ها نوین آبیاری

شاه ولدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چایپاره نیز در این مراسم گفت:این پروژه ۳ هزار هکتاری اراضی زراعی شهر قره ضیاءالدین و روستا‌های بسطام، چومران، کسیان، بادکی، مارقشه، چورس، خانقاه چورس، الهوردی کندی، بیگ درویش، دیزج حاتم خان، قره کندی و قنات باقر بیگ را شامل می‌شود که تمامی اراضی واقع در پایاب سد آغ چای هستند.

شاه ولدی افزود: در حال حاضر، پیمانکار در روستا‌های قره کندی و قنات باقربیگ و چورس به مساحت ۱۱۵۰ هکتار مشغول به کار است.

وی ادامه داد: با مشارکت و همکاری کشاورزان، تجهیز اراضی روستای چورس به مساحت ۸۵۰ هکتار در حال انجام است که متعهد شده ایم پروژه ۵۰۰ هکتاری جهت کشت بهاره تا ۱۵ فروردین به کشاورزان تحویل داده شود و کار‌های اجرایی پروژه ۳۵۰ هکتاری نیز که در حال حاضر زیر کشت گندم پاییزه است، بعد از برداشت گندم آغاز شده و تا ۱۵ مهر تجهیز و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

این مسئول گفت: ۱۰ دستگاه بیل مکانیکی در شهرستان مستقر شده و مشکلی از بابت حفاری وجود ندارد. اگر تحویل لوله‌های این پروژه در اولویت باشد، تحویل زمین‌های تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری در مدت توافقی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۰ نفر در اجرای عملیات تجهیزاراضی به شبکه آبیاری تحت فشار و پروژه‌های جهاد کشاورزی مشغول به کار هستند و با اجرای این پروژه ها، ۲۱۶۶ هکتار از اراضی آبی شهرستان به  سیستم‌های نوین اضافه خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.