سخنگوی ستاد مرکزی اربعین گفت: طرح‌های امنیتی و انتظامی مراسم اربعین امسال از سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود و مشکلات سال گذشته تکرار نخواهد شد.

 

///شهریار حیدری سخنگوی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین آمار صدور روادید اربعین برای زائران، اظهار کرد: تاکنون بیش از یک میلیون و 300 هزار روادید برای زائران ایرانی و حدود 20 هزار روادید هم برای زائران اتباع خارجی صادر شده است.

حیدری همچنین با اشاره به آخرین آمار خروج زائران از کشور، افزود: 31 هزار و 649 زائر از مرز مهران و 25 هزار و 436 زائر هم از مرز شلمچه وارد کشور عراق شدند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تغییر جایگاه مواکب در استان خوزستان، خاطرنشان کرد: از سال گذشته در مرزهای شلمچه و چذابه طرح جامعی اجرا شد که براساس آن محل استقرار پارکینگ‌ها، مواکب، ادارات و ارگان‌ها به طور کامل در این طرح تعریف شده و نسبت به سال گذشته تغییراتی در مکان‌ آنها ایجاد شده است.

وی یادآور شد: طبق این طرح، همه مواکب از سازمان عتبات و عالیات مجوز فعالیت دریافت کردند و در نقطه تجمیعی مستقر شدند، همچنین مکان خاصی هم به هر یک از مواکب برای ارائه خدمات داده شد.

حیدری گفت: 1600 موکب موفق به دریافت مجوز فعالیت شدند که 50 درصد این مواکب داخل کشور و 50 درصد دیگر در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه فعالیت دارند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تدبیر شما برای زائرانی که به طرح آمایش سرزمین توجه نداشته باشند و از مسیرهای مشخص نشده قصد خروج از کشور داشته باشند، چیست، یادآور شد: مرزهای ما براساس شرایط جغرافیایی و متناسب با جمعیت استانها تقسیم‌بندی شده است، برای استان‌هایی که به مرزهای خروجی نزدیک هستند، برنامه‌ریزی مدونی تنظیم کردیم لذا برای اینکه زائران از امکانات رفاهی به خوبی بهره‌مند باشند، باید از مرزهای مشخص شده از کشور خارج شوند.

حیدری با اشاره به موضوع بازگشایی مرز خسروی تأکید کرد: انتظار داشتیم تا روز جمعه با استقرار نیروهای اجرایی کشور عراق، مرز خسروی برای خروج زائران از کشور بازگشایی شود، اما متأسفانه به دلیل عدم استقرار عوامل اجرایی کشور عراق این پایانه مرزی هنوز بازگشایی نشده است. تا زمانی که دولت عراق بازگشایی مرز خسروی را اعلام نکرده زائران این مرز باید از مرز مهران به کربلا مشرف شوند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: هر زمان مرز خسروی از سوی دولت عراق بازگشایی شد، براساس تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، چراکه ما برای خروج زائران از این مسیر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی درباره علت بازنشدن مرز خسروی از سوی دولت عراق تصریح کرد: روز پنج‌شنبه رئیس ستاد مرکزی اربعین به همراه اعضای ستاد و کمیته‌های زیرمجموعه از مرز خسروی بازدید داشت، موضوع آمادگی دو کشور برای بازگشایی خسروی مورد بحث و بررسی قرار گرفت به همین دلیل انتظار بر آن بود که با رایزنی‌های انجام شده روز جمعه بازگشایی مرز خسروی انجام شود.

حیدری اظهار کرد: ایران برای استقرار نیروهای اجرایی در منطقه صفر مرزی و ارائه خدمات مختلف به زائران آمادگی کامل دارد اما این مسائل بخشی از وظایف ماست و سایر امور باید در کشور عراق هم هماهنگ و اجرا شود.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه عراق به دلیل مشکلات خاصی که داشتند، کم‌کاری کردند به طوری که هنوز نیروهای اجرایی آنها در مرز خسروی مستقر نشده‌اند، متذکر شد: از روز پنج‌شنبه تاکنون تلاش فعالی برای بازگشایی مرز خسروی در حال انجام است و رئیس ستاد اربعین، سفارت ایران در کشور عراق و مسئولان مربوط در قرارگاه اربعین فعال هستند تا با بازگشایی این پایانه مرزی، در کل مسیرها و مرزها تردد روان و خوبی انجام شود.

وی با اشاره به تأمین امنیت خودروهای زائران در پارکینگ‌ها گفت: در 3 سال گذشته برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام دادیم تا برای مراسم اربعین امسال برنامه بهتری اجرا کنیم، بنابراین نواقص مراسم اربعین سال‌های گذشته را بررسی کردیم تا در سال 96 این نواقص و مشکلات به حداقل میزان، کاهش پیدا کند.

حیدری افزود: طرح‌های امنیتی و انتظامی اربعین امسال از سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود، بنابراین تردد، امنیت زائران و امنیت پارکینگ‌ها در برنامه‌ریزی جدید قرار گرفته است و قطعا مشکلات سال گذشته تکرار نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار