به گزارش خبرنگار
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی شکوه یک زندگی ظهر امروز مورخ چهارشنبه سوم آبانماه، با حضور امیر عباس کنی تهیه کننده، رضا بهشتی کارگردان، مسعود انتظاری مدیر تولید و مجری طرح، امیر رجبی آهنگساز، عبدالله عبدی نسب مدیر تصویربرداری و بازیگران نازنین فراهانی، مریم کاظمی، حسام محمودی و مزدک رستمی، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
کنی تهیه کننده این مجموعه در ابتدای نشست درباره شکل گیری ایده و طراحی
سریال شکوه یک زندگی گفت: چهار سال گذشته با توجه به طرحی که به شبکه دو سیما داده بودم، قرار شد کاری را در
تکریم همسران و خانواده شهدا داشته باشیم که از سال ۱۳۹۲ تحقیقات فیلمنامه توسط شعله شریعتی نوشته شد، اما بنا به دلایلی متوقف شد تا بعد از تغییرات مدیریتی و حضور دکتر میرباقری ایده و طرحی دیگر به نگارش مرجان اشرفی زاده در دستور کار گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه ایده اولیه اشرفی زاده درباره همسر شهید شهر آذربایجان بود، اظهار کرد: ایده اولیه در استان آذربایجان رقم می خورد، اما با تصمیم گیریهای انجام شده، قرار شد کار در استان مازندران کلید بخورد و این تغییرات ضربهای به محتوا و بن مایه اصلی ایده نداشت.
کنی با توجه به بودجه بندی کارهای دفاع مقدس، بیان کرد: کار ما به فراخور قصه، باید در سالهای ۴۶ و ۵۶ روایت میشد و ترجیحا برای شکل گیری قصه و همزمانی آن با عملیات خیبر به این دلیل که از منطقه و مرکز دور بودیم، این طبیعتا راندمان کاری ما را کاهش میداد و با افزایش هزینهها روبرو میشدیم.
وی افزود: خوشبختانه در هیچ بخش از تصویربرداری، کار ما متوقف نشد و بر طبق برنامه ریزیهای انجام شده پیش رفتیم، خیلی جالب است که اینجا دوستان بدانند، بعد از پخش کلاکت اول و دوم، در تماسی که با پخش شبکه دو سیما داشتم، درخواست داشتند که زمان هر قسمت را برای پخش آگاهیهای بیشتر کم کنیم، چرا که درخواست ثبت و پخش تبلیغات در بین سریال بالا بود و این نشان از دیده شدن مجموعه داشته است.
در ادامه این مراسم بهشتی کارگردان مجموعه درباره انتخاب لوکیشن خارج از شهر و سنگین بودن فرآیند تولید این مجموعه گفت: من به همراه مسعود انتظاری مدیر تولید مجموعه چند روزی را برای انتخاب لوکیشن سفر کردیم تا به شهر بهشهر و غریب محله رسیدیم، البته در آن زمان پاییز بود و تصاویری بسیار زیبایی را فضا به ما میداد، اما اولین مشکل ما در آن روستا این بود که ما محل اسکان نداشتیم و نمیتوانستیم محلی را هم ایجاد کنیم، به همین منظور آقای کنی زحمت کشیدند و تمام خانههای اطراف را که گاز نداشتند و بعضا امکانات چندانی نداشتند تجهیز کردند. در واقع با شرایط سخت جوی و مسیرهای دشوار رفت و آمد، الحمد الله کار نخوابید. بودجه کم است، ولی تنها کاری که میتوانیم انجام بدهیم این است که در حد امکانات و توان مان کار کنیم.
کارگردان این مجموعه تلویزیونی درباره همکاری و بازخورد اهالی غریب محله از تولید و پخش سریال شکوه یک زندگی اظهار کرد: نصف گروه تولید ما از همان اهالی روستا و بهشهر است که مثل یک خانواده پذیرای ما شدند و آن ترس اولیهای که من از برخورد اهالی داشتم برطرف شد و الان از اینکه چنین سریالی در آن منطقه تصویربرداری شده، خوشحال هستم.
وی در ادامه با اشاره به حضور بازیگران بومی در کنار بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی شکوه یک زندگی توضیح داد: در زمان پیش تولید با همراهی بهرام ملکی دستیار کارگردان گروه و صحبتی که با آقای خزایی از سرپرستهای گروه بازیگری تئاتر بهشهر داشتیم، قرار شد ایشان از بازیگران آن منطقه تست بازیگری بگیرد و برای ما ارسال کند، به همین ترتیب تست بازیگری انجام شد و با همراهی آقای کنی بازیگران بومی را انتخاب کردیم.
کاظمی در ادامه با اشاره به حضور خود در مجموعه تلویزیونی شکوه یک زندگی و ژانر دفاع مقدس این پروژه بیان کرد: اصولا این نوع کارها با مضمون دفاع مقدس سر منشاء ارزشی برای جامعه ما دارد. وارد شدن به این حوزه تا حدودی خطرناک است، آدم همیشه نگران است که ارزشها را نشکند و نقشی را که انتخاب میکند به نوعی نباشد که ارزشهای را زیر سوال ببرد.
وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان بازیگر در انتخاب نقش هایم خیلی محتاط عمل می کنم، درباره انتخاب نقش خود در سریال شکوه یک زندگی اظهار کرد: یکی از مولفههای مهم در انتخاب نقش، فیلمنامه و طرح اولیه است، که وقتی فیلمنامه شکوه یک زندگی را خواندم با چالشهای خوبی در آن مواجه شدم و اینکه این فیلمنامه خیلی خوب توانسته ارتباط خانوادهها را در زمان هشت سال دفاع مقدس نشان بدهد. چرا که در این مجموعه به خوبی میتوانیم ارتباط خانواده حلما را که به طور مستقیم با جنگ درگیر است و خانواده خود را از دست داده با زندگی نارگل که در شمال کشور است و از نظر عاطفی و احساسی درگیر جنگ است را مشاهده کنیم.
کاظمی افزود: این فیلمنامه زمینه خوبی برای طرح مسائل اجتماعی فراهم می کرد. من خیلی خوشحالم که توانستم در کنار این مجموعه باشم و جدای از مباحث کلیشهای، به عقیده من ساختار عمیق و مطرح کردن مسائل عاطفی مولفهای بود که میتوانست برای جامعه جذاب باشد.
کنی در ادامه با اشاره به حضور
بیتا سحرخیز در سریال، عنوان کرد: خانم سحرخیز در آخرین روزهای پیش تولید به گروه اضافه شد و پیش از آن قرار بود سمیرا حسن پور بازی کنند که به دلیل قراردادی که با تئاتر داشتند از ما جدا شدند. در واقع خانم سحرخیز در آخرین روزها با تمام توان خود سعی کرد لهجه، گویش، گریم و حتی رفتار، مدل بستن چادر و ... را ادا کند.
تهیه کننده مجموعه تلویزیونی شکوه یک زندگی با اشاره به بازی حسام محمودی و مزدک رستمی، درباره نام گذاری و تغییر نام ناگهانی این سریال گفت: از همان ابتدا که قصه اصلی شکل گرفت، حسام محمودی و مزدک رستمی مشخص شدند. حتی در جایی با توجه به صحبتهای مهندس جعفری جلوه قرار بود اسم مجموعه به یحیی تغییر کند.
محمودی در ادامه با اشاره به حضور خود در مجموعه تلویزیونی شکوه یک زندگی، اظهار کرد: بازی و همکاری من با گروه شکوه یک زندگی، درجه یک بود و همه کارها عالی پیشرفت رفت. وقتی با تماس گرفتند، به من گفتند که نقش اصلی هستم، اما نقش اصلی که شهید شده و حضور ماورایی دارد. نقش یحیی برای خودم یک افتخاری است که بازی کردم.
امیر رجبی آهنگساز این مجموعه درباره موسیقی متن توضیح داد: کار موسیقی سریال برای من تجربه جالبی بود. من به مازندران سفر کردم و موسیقی متن را به موسیقی نواحی این منطقه نزدیک کردم. سعی کردم که موسیقی متن از فیلترهای ذهنی من بگذرد و حال و هوای حماسی به خود بگیرد.
کنی تهیه کننده این مجموعه درباره طراحی گریم بیتا سحرخیز گفت: اگر نقدها بر این باشد که چرا گریم سن پیری سحرخیز تفاوتی با سنین نوجوانی او ندارد و یا تفاوتی با فرزندانش کوروش سلیمانی و سوگل طهماسبی نیست، قابل قبول است، اما باید بدانیم که در روستا و شهرهای کوچک دختران زود ازدواج میکنند و به دنبال آن تفاوت سنی زیادی بین مادران و فرزندان نیست و شاید این تفاوت در چهره آنان هم مشخص نمیشود.
مزدک رستمی بازیگر نقش شهروز با انتقاد از فضای نقد گفت: منتقدان می گویند که چرا بازیگران، فیلم دفاع مقدسی کار نمیکنند. من بازیگر باید در آغاز فیلمنامه را بخوانم تا مرا جذب کند. اینکه کاری دفاع مقدسی هست یا نه در مرتبه بعدی قرار میگیرد. دیگر اینکه، نقش مثبت باشد یا خیر ملاک انتخاب نقش نیست. منتقدان باید نقد کنند و بگویند سریالی که من بازی میکنم مثبت است یا منفی. حتی اطلاق مفهوم دفاع مقدس به یک اثر هم به منتقدان برمیگردد.
عبدالله عبدی نسب مدیر تصویربرداری سریال شکوه یک زندگی با اشاره به تمام سختیهای کار در لوکیشن شمال ایران، درخصوص تصویربرداری و نوردهی قابهای تصویر بیان کرد: کل نورها، قاب بندیها و ... همیشه با کارگردان هماهنگ میشد و در بسیاری از مواقع با هم همفکر بودیم.
تهیه کننده این سریال در ادامه صحبتهای عبدی نسب اظهار کرد: روایت قصه در سالهای ۴۶ و ۵۶، نور و رنگهای مخصوصهای به خود را دارد، و این در حالی است که در آنها سالها چراغ نداشتیم و باید تمام نورها را با فانوس و یا گرزسوز درمیآوردیم که آقای عبدی نسب به خوبی تمام تصاویر را با نوردهی درست درآورد.
کنی در پایان با تشکر از زحمات عوامل از همراهی برادرانه مسعود انتظاری مجری طرح سریال گفت: اگر انتظاری نبود، شکوه یک زندگی به نتیجه نمیرسید.
انتهای پیام/
نشست نقد و بررسی سریال شکوه یک زندگی برگزار شد