مدیرعامل راه آهن گفت: مطالعات برقی شدن قطار تهران - مشهد آغاز شده و تا پایان دی ماه امسال ال سی این پروژه گشایش می یابد.

گشایش ال سی برقی شدن قطار تهران – مشهد تا پایان دی ماهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر برقی کردن خط تهران - مشهد گفت: این قرارداد بین شرکت ایرانی، چینی و اروپایی شکل گرفته و در حال رایزنی برای گشایش ال سی آن هستیم.

وی در ادامه افزود: بخشی از این قرارداد مربوط به افزایش سرعت تا 200 کیلومتر است و در حال حاضر مطالعات اجرایی شدن این پروژه آغاز شده است.

محمدزاده اظهار کرد: تا پایان دی ماه الی سی این پروژه به مبلغ 1.8 میلیارد دلار باز می شود و خبرهای خوشی در خصوص این پروژه اعلام می شود.

وی در مورد تعداد آمارهای خروج از خط راه آهن نیز گفت: تعداد آمارهای خروج از خط نسبت به سال های 84 و 86 کاهش چشمگیری داشته است.

محمدزاده با بیان اینکه سال گذشته حدود 40 میلیون تن جابه جایی بار داشتیم، افزود: طبق برنامه ریزی هایی که برای سال 1400 انجام شده باید میزان جابه جایی بار را به 195 میلیون تن برسانیم که این جابه جایی ها نیازمند برنامه جدی، سریع و منطقی نیز است.

وی یادآور شد: طبق برنامه توسعه ششم و قانون باید میزان جابه جایی های بار 30 درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در سال گذشته میزان جابه جایی بارهای معدنی 60 میلیون تن بوده و سهم ریل در این بخش تنها 20 میلیون تن بوده است، گفت: رقابتی بین جاده و ریل در این حوزه به علت افزایش قیمت سوخت وجود ندارد اما با توجه به مزیت های سوختی و محیط زیستی در این بخش باید سهم ریلی افزایش یابد.

محمدزاده با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه حمل و نقل و تأکید آن بر توسعه حمل و نقل ریلی گفت: سیاست های  کلی نظام اولویت را بر حمل و نقل ریلی گذاشته است و طی برنامه های سوم تا ششم توسعه باید میزان حمل و نقل ریلی در کشور چندین برابر شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در بندهای 24 و 25 سیاست های کلی نظام اتصال شبکه ریلی به مبادی بار، مرزها، شرکت های بزرگ صنعتی و بنادر تأکید شده است.

محمدزاده تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل با انتقال هر یک تن – کیلومتر بار ازجاده به ریل 35 سی سی در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و از سویی دیگر با افزایش سهم ریل از جابه جایی بار ایمن سازی حمل و نقل جاده ای و حفاظت از محیط زیست چندین برابر می شود.

وی با بیان اینکه سهم ریل از جابه جایی بار در سال 92، 32 میلیون تن بوده است، افزود: توانستیم طی 4 سال گذشته و تا پایان سال 95 سهم ریل را از جابه جایی بار به 45 میلیون تن برسانیم.

محمدزاده با اشاره به ثابت نگه داشتن تعرفه های حمل و نقل ریلی طی سال های گذشته تأکید کرد: حق دسترسی به ریل (سهم شرکت راه آهن) از 57 درصد به 32 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی میزان صرفه جویی حمل ریلی بار در مصرف سوخت را 80 تومان به ازای هر تن کیلومترعنوان کرد و گفت: به منظور افزایش جابه جایی بار از طریق راه آهن حجم قطارهای برنامه ای باری طی سال های گذشته 4 برابر شده است.

وی با اشاره با بیان اینکه در حال حاضر 35 میلیارد دلار طرح توسعه فولاد در دست اجراست، گفت: تا سال 1404 میزان تولید فولاد به 210 میلیون تن می رسد و با توجه به تأکید برنامه ششم مبنی بر رسیدن سهم ریل از جابه جایی بار به 30 درصد حجم فولاد قابل انتقال به ریل 70 میلیون تن خواهد بود.

وی افزود: بنابراین تلاش خواهیم کرد بخش بیشتری از بار از دوش جاده برداشته شود و به بخش ریلی انتقال یابد.

محمدزاده با بیان اینکه 20 ایستگاه باری جدید به شبکه ریلی اضافه می شود، گفت: مسیر بافق – اصفهان با هدف افزایش قطارهای باری به طول 500 کیلومتر در حال دو خطه شدن است که با ایجاد آن 85 درصد در بخش زیر سازی به پیشرفت می رسد.

وی تأکید کرد: شرکت راه آهن در مسیر بافق – بندرعباس نیز در حال تراک بندی است و  تا پایان بهار سال آینده به پایان می رسد.

** افزایش میزان واگن باری از 22 هزار به 28 هزار واگن

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در 3 سال گذشته 2 هزار واگن باری جدید نیز به ناوگان اضافه شده که با ساخت این 6 هزار واگن میزان ناوگان باری از 22 هزار واگن به 28 هزار واگن افزایش خواهد یافت.

وی تأکید کرد: با این 28 هزار واگن میزان جابه جایی های بار به 105 میلیون تن در سال می رسد.

مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: در 3 سال آینده 300 دستگاه لوکوموتیو باری در بخش دولتی و 300 دستگاه در بخش خصوصی به شبکه ریلی ملحق می شود.

محمدزاده در ادامه به حمل و نقل ریلی در بخش مسافری اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته واگن های بالای 45 سال از شبکه ریلی حذف شدند که خوشبختانه با گردشی کردن واگن ها مانع کاهش ظرفیت جابه جایی مسافران شدیم.

** انعقاد قرارداد خرید ریل باس برای حمل و نقل حومه ای

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بخش حمل و نقل حومه ای اشاره کرد و گفت: با وجود آن که سهم این نوع حمل و نقل در کشور حدود 2 درصد است، اما در سال گذشته 6 میلیون مسافر در این بخش جابه جا شده اند که طی برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 1400 میزان مسافران حومه ای به 40 میلیون نفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه آهن توضیح داد: برای جابه جایی مسافران حومه ای قراردادی بین یک کنسرسیوم داخلی و یک شرکت کره ای به مبلغ 700 میلیون یورو برای خرید ریل باس به امضا رسید.

محمدزاده در ادامه به راه آهن سریع السیر تهران، قم و اصفهان اشاره کرد و گفت: این راه آهن به ایستگاه مرکزی تهران، فرودگاه امام، ایستگاه مرکزی قم و مرکز شهر اصفهان متصل می شود که امیدوار هستیم میزان سرعت ساخت آن تا سال آینده افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اتصال شبکه ریلی ایران به کشور عراق اشاره کرد و گفت: فاصله شلمچه تا بصره به طول 35 کیلومتر و ساخت یک پل بزرگ بر روی اروند باقی مانده که هزینه ساخت آن حدود 150 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: دولت ایران طی مذاکرات خود با کشورعراق ساخت این پل را بر عهده گرفته و مقرر شده هم زمان با  عملیات اجرایی پل سازی دولت عراق نیز ریل گذاری مسیر بصره تا شلمچه را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: دولت ایران برای ساخت این پل بر روی قول خود پایبند بوده اما متأسفانه عراقی ها به تعهد خود عمل نکرده اند، بنابراین در این خصوص با بنیاد مستضعفان وارد مذاکره شدیم و مقرر شد تا تمام این 35 کیلومترمسیر را خود ایران بسازد.

محمدزاده در پایان گفت: وزیر راه و شهرسازی با جدیت  پیگیر ساخت مسیر شلمچه به بصره است و در این خصوص ردیف بودجه تخصیص داده شده اما با توجه به اینکه باید هر دو پروژه ریل گذاری و پل سازی هم زمان ساخته شود تا رسیدن به نتیجه نهایی باید منتظر باشیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
ساخت راه آهن ازنا الیگودرز اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
ساخت راه آهن ازنا الیگودرز اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
چند خط قرار است راه اندازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
یعنی از دی ماه خیلی آسان میشه رفت مشهد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
من سفر با قطار را خیلی دوست دارم مخصوصا سریع السیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
خدا کنه هرچه زودتر این طرح اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
چه وقت این طرخ در تمام شهرهای کشور اجرا میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
یعنی همه راه آهن های کشور به این سیستم مجهز میشود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
ساخت مونوریل اراک _ شهرجدید امیرکبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
ساخت مونوریل اراک _ شهرجدید امیرکبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
ساخت ریل باس اراک _ شهرجدید مهاجران, دو خطه کردن راه آهن اراک قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
ساخت ریل باس اراک _ شهرجدید مهاجران, دو خطه کردن راه آهن اراک قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
ساخت ریل باس اراک _ شهرجدید مهاجران, دو خطه کردن راه آهن اراک قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
برقی کردن راه آهن اراک قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
لطفا راه آهن اراک__ قم را با سیستم برقی تجهیز کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
ساخت ریل باس اصفهان _ نجف آباد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
خدا کنه تمام راه های کشور به سیستم برقی تجهیز بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
ساخت ریل باس در راه آهن استان ها و شهرهای کشور ضروری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
ساخت راه آهن سریع السیربرقی تهران قم اصفهان در اولویت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
خیلی عالیه تشکر خدا رو شکر رفتن به حرم امام رضا راحت میشه
آخرین اخبار