سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان گفت: همکاری‌های اخیر کشور‌های اروپایی با ایران نشانگر این است که آنان خواستار پایبندی آمریکا به برجام هستند.

محمود محمدی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا زمان آن نرسیده که کشور‌های اروپایی به تعهدات خود به ایران در حوزه برجام عمل کنند، اظهار کرد: با نیم نگاهی به روابط سیاسی و اقتصادی در حوزه‌های واردات، صادرات و حمل‌ونقل کشور‌های اروپایی با ایران در دوران پسابرجام به راحتی می‌توان به فعال‌تر شدن روابط میان ایران و اروپا پی‌برد.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی، تصریح کرد: در دو سال گذشته گشایش‌هایی‌ در جهت اعطای اعتبار بانک‌های اروپایی را شاهد بودیم که این امر نشان از بهبود نسبی روابط بانکی ما با دنیا دارد.

محمدی با بیان اینکه طرح‌های اروپاییان در تضاد با برنامه‌های ترامپ مبنی بر خروج از برجام و لغو احتمالی آن است، افزود: از آنجایی که  اختلاف نظر‌هایی در خصوص منافع ملی کشور‌های اروپایی وجود دارد، لذا این کشور‌ها به دلیل جلوگیری از هدر رفت مزایای خود در ایران، هیچگاه رئیس جمهور آمریکا را در خروج از برجام، همراهی نخواهند کرد.

وی بیان کرد: طبیعی است که کشور‌های اروپایی مصالحشان را در مرکز توجه قرار داده و شرایط را برای افزایش سوددهی خود چه در خاورمیانه و چه در آمریکا فراهم کنند.

سفیر سابق ایران در تونس تصریح کرد: اکنون شاهد تحولی در روابط اقتصادی و بانکی میان ایران و کشور‌های اروپایی هستیم و در این میان باید دید که اروپا تا چه اندازه می‌تواند در برابر یک هم پیمان دیرینه خود مانند آمریکا مخالفت کند.

محمدی اظهار کرد: طبیعی است که کشورهای اروپایی در زمره اولین کشور‌هایی هستند که با "نه" گفتن به آمریکا، ایالات متحده را به خاطر نادیده گرفتن برجام محکوم کرده است، لذا این مسئله به عنوان نقطه عطفی برای سیاست مستقل اروپاییان و کشور ما به شمار می‌رود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته میان ایران و اروپا، اذعان داشت: مخالفت کشور‌های اروپایی از یک سو و همکاری‌های گسترده آنان از سویی دیگر همگی بیانگر این است که واکنش اروپاییان از حد شعار خارج شده و در قالب روابط سیاسی و اقصادی به ترتیب به صورت‌های عالی و نسبی تجلی پیدا کرده است.

همکاری‌های اخیر کشورهای اروپایی نوید بخش افزایش تعاملات با آنهاست

محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وابستگی اروپا به آمریکا در تعاملات تجاری و نیز مشکلات بانکی ایران با بانک‌های بزرگ جهانی در غرب تا چه میزان شرایط را برای گرایش بیشتر کشور‌های اروپایی به سوی ترامپ آماده می‌کند، گفت: بنیان‌های هم پیمانی میان اروپا و ایالات متحده بسیار محکم‌ است به همین منظور نباید انتظار داشت که اروپا هم پیمان دیرینه خود یعنی آمریکا را به خاطر ایران کنار بگذارد.

سفیر پیشین ایران در تونس گفت: سخنان اخیر دونالد ترامپ نشان دهنده این است که او به هیچ کدام از هنجار‌های بین‌المللی اهمیت چندانی نمی‌دهد، به همین منظور مسئله رویکرد قانونی کشور‌ها و پایبندی آنها به توافقنامه‌ها در نظام حاکم بر روابط بین‌الملل مطرح می‌شود که مطابق با این امر تمام کشور‌ها ملزم به پایبندی به برجام هستند.

محمدی به مشکلات بانکی ایران اشاره کرد و افزود: به دلیل فاصله گرفتن سیستم بانکی کشور از استاندارد‌های جهانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز مسائل مربوط به پولشویی اکنون مشکلات بانکی در عرصه جهانی را شاهد هستیم، اما لغو تحریم‌های بین‌المللی شرایط را برای برقراری روابط بانکی با برخی کشور‌ها فراهم کرد که این موضوع باعث افزایش روابط ما با کشور‌های اروپایی شد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، اذعان داشت: اگر شرایط به مرحله انتخاب برسد، قطعا اروپاییان آمریکا را انتخاب خواهند کرد؛ اما این موضوع هیچگاه سبب نمی‌شود که آنها توجه به ایران را فراموش کنند و قطعا وعده‌هایی در راستای حمایت از کشورمان انجام می‌دهند.

محمدی در پایان بیان کرد: همکاری‌های اخیر کشور‌های اروپایی با ایران نوید بخش افزایش تعاملات ما با آنها دارد و این امر نشانگر این است که کشور‌های اروپایی از مرحله شعار در راستای حمایت از ایران خارج شده‌اند و اکنون با افزایش تعاملات خود با ایران سعی دارند تا روند پیشرفت‌های خود را افزایش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار