سعادت نیاکی گفت: درمان درد مزمن و سرطانی نياز به همكاری بين بخشی مركب از متخصصين مختلف دارد.

درمان دردهای مزمن و سرطانی نیازمند همکاری متخصصین مختلف استبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسدالله سعادت نیاکی در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره مطالعه و بررسی درد در ایران، به روند تاسیس مراکز کنترل درد در جهان پرداخت و اظهار داشت: بيماران مبتلا به درد مزمن و سرطان در دهه‌های گذشته بلاتكليف و از نظر كنترل مشكلات، سرگردان بودند. متعاقب جنگ شبه جزيره كره در دهه ٥٠ ميلادی كه سربازان مجروح از جنگ، بعد از التيام مشكلات اوليه، از دردهای ناشناخته رنج می‌بردند، در آمريكا پزشكان را بر اين ايده رهنمون كرد كه به اين موضوع بطور ويژه بپردازند.

وی ادامه داد: پروفسور بونيكا متخصص بيهوشی از اولين پزشكانی بود كه به اين موضوع بطور متمركز پرداخت و حاصل پژوهش و تجارب درمانی وی در سال ١٩٧٥ منجر به تاسيس مركز كنترل چند تخصصی درد در دانشگاه سياتل (ايالت واشنگتن) گرديد.

سعادت نیاکی افزود: متعاقبا انتشار مجله «درد» كه امروزه يكی از معتبرترين مجلات پزشكی دنياست، در دستور كار قرار گرفت.

وی با عنوان این مطلب که در سال های بعد به تدريج در ساير ايالات آمريكا و كشورهای اروپايی و بعدها در آسيا و آفريقا نيز به استناد تجارب به دست آمده و مقالات منتشره، مراكز ديگر «درد» راه اندازی شد، گفت: مراكز «كنترل درد حاد و مزمن» اينک در رديف استانداردهای درمانی اكثر كشورهای جهان قرار گرفت.

دانشیار بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: در ايران بطور پراكنده فعاليت های خودجوش در اغلب دانشگاه ها و مراكز درمانی جريان داشت، تا اينكه از سال ١٣٨٦ به صورت مدون و تاييد شده وظيفه تربيت دستياران تحصيلات تكميلي(فلوشيپ) از بين متخصصين بيهوشی، همزمان در سه دانشگاه علوم پزشكی تهران، شهيد بهشتی و ايران آغاز بكار كرد، كه پس از آموزش های لازم در زمينه دانش نظری و مهارت بالينی ظرف ١٨ ماه بطور خاص مسئوليت اداره درد اين دسته از بيماران را بر عهده می گيرند.

وی اظهارداشت: درمان درد مزمن و سرطانی نياز به همكاری بين بخشی مركب از متخصصين مختلف دارد، كه به صورت هماهنگ و گاهی در يک مكان مشترک نسبت به مداوای بيماران بايد اقدام نمايند.

سعادت نیاکی در پایان گفت: كلينيک‌های چند تخصصی در حال حاضر در چندين بيمارستان دانشگاهی و خصوصی در حال فعاليت هستند و آن دسته از بيماران كه با يک ديسيپلين درمانی نتيجه نمی‌گيرند، به اين درمانگاه ها مراجعه می کنند.

سیزدهمین کنگره بین المللی بررسی و مطالعه درد در ایران، از ۱۰ تا ۱۲ آبان ۹۶ در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

سیزدهمین کنگره بین المللی بررسی و مطالعه درد در ایران

برچسب ها: اخبار سلامت ، درد ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار