ورزش‌های روستایی به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد راهی برای معرفی ورزشکاران به عرصه قهرمانی است.

بازی های بومی و محلی گذرگاهی به سوی ورزش قهرمانیبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان پنجمین روز هفته تربیت بدنی به نام ورزش، روستاییان، عشایر و اقوام نام گذاری شده است. این نام گذاری نشان از اهمیت بازی های اقوام ایرانی است. بازی‌های بومی و محلی سرشار از آداب و رسومی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردم، سرمایه فرهنگی و میراث معنوی است. همین موضوع کافی است تا مسئولان کشور نگاهی ویژه به این بازی ها داشته باشند. در این میان وظیفه ارگان هایی مانند صداوسیما، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار اهمیت دارد.

بازی‌های بومی و محلی سرشار از آداب و رسومی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردم، سرمایه فرهنگی و میراث معنوی است. همین موضوع کافی است تا مسئولان کشور نگاهی ویژه به این بازی ها داشته باشند. در این میان وظیفه ارگان هایی مانند صداوسیما، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار اهمیت دارد. بازی های محلی و روستایی علاوه بر بهره گیری از مهارت های جسمانی و توانایی فردی، افراد را در افزایش آمادگی انرژی، حرکتی و مهارتی در سنین پایه برای ورود به عرصه ورزش قهرمانی آماده می کند. به علاوه این که قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار را نیز شکوفا می کند. 

بازی های محلی، روستایی و عشایری تا اندازه ای اهمیت داشت که بر اساس اسناد بالادستی فدراسیونی با این نام ایجاد شد. بر این اساس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی باید با توزیع متوزان امکانات و منابع زمینه نشاط وشادابی جوامع روستایی را فراهم کند. براین اساس به نظر می رسد این برنامه ها باید در اولویت فدراسیون قرار بگیرد: 

• راه‌اندازی پورتال تخصصی درباره ورزش‌های سنتی وبازی‌های بومی و محلی.

• برگزاری ورزش‌های سنتی که قابلیت رقابتی دارند مانند انواع کشتی‌های محلی.

• برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی – ورزشی درسطوح ملی و بین المللی.

• برگزاری جشنواره های مشترک با کشورهای همجوار و دارای قرابت فرهنگی و ارزشی.

• مستندسازی ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی- محلی به منظورتدوین ضوابط و مقررات .

• ثبت ملی و بین‌المللی بازی‌های بومی و محلی به منظورصیانت از میراث معنوی، سرمایه‌های ارزشی، فرهنگی و تاریخی ایران.

• حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع ورزش روستایی و بازی‌های بومی-محلی.

• تعامل برنامه‌محور و اجرایی با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم،تحقیقات و فناوری، کار و امور اجتماعی و نیروهای مسلح به ویژه نیروی مقاومت بسیج باتوجه به طیف جمعیتی وظرفیت‌های علمی تحت پوشش.

*قهرمانانی که از دل روستاها می آیند 

غلام رضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی درباه رویکرد فدراسیون بر ورزش های روستایی گفت: در سال جاری  به برخی رشته ها نگاه قهرمانی داشتیم. دوو میدانی و دوی صحرانوردی از جمله این ورزش ها بودند. در مناطق دیگر نیز با توجه به ظرفیت ها جشنواره های فرهنگی و ورزشی برگزار شده است. ضمن این که دربرخی استان ها جشنواره هایی ویژه بانوان داشته ایم. 

او درباره ماموریت فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی اظهار کرد: حدود فدراسیون ها بر اساس جایگاه قانونی خود تا " بخش "  تعریف شده است. بر همین اساس خدمات رسانی ورزشی در دهستان ها بر عهده فدراسیون ما گذاشته شده است. ما نیز برای انجام این وظیفه خانه های ورزش را در این بخش ها راه اندازی کردیم. این خانه ها در اماکنی ایجاد شده بود که بلا استفاده بودند و به میز پینگ پنگ و تاتامی مجهز شد. خوزستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری از جمله این استان ها بودند که خانه های ورزش در آن راه اندازی  شده اند. 

جعفری ادامه داد: بازی های بومی و محلی ماهیتی آموزشی و تربیتی دارند به همین دلیل در فرآیند به هنجار کردن، یادگیری و اصلاح حرکات رفتاری استفاده می شوند. این بازی های ارزان قیمت، سهل الوصول و ایجاد کننده انسجام میان خانواده ها هستند ضمن این که کارکرد های علمی  گسترده ای دارند. به همین جهت باید از این میراث ناملموس فرهنگی با هم افزایی ارگان هایی مانند سازمان صنایع و میراث فرهنگی حفاظت کرد و  شرایطی را برای ثبت ملی بازی ها را فراهم کرد تا فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بین اللملی کردن بازی بومی و محلی کشور محقق شود. 

او افزود: 63 هزار روستا داریم که اگر بخواهیم سه توپ ورزشی برای هر کدام تهیه کنیم 24 میلیارد اعتبار نیاز است. اگر در بخش زیرساخت ها ورد کنیم باید بدانیم بیش از 5 هزار روستا جمعیتی بیش از 1000 هزار نفر دارند. با توجه به افزایش بودجه ورزش در سال جدید به میزان هزار و چهارصد میلیارد تومان لازم است  به مدت 10 سال  بودجه ورزش کشور برای حمایت از ورزش های روستایی و ایجاد زیرساخت ها صرف شودد. این موضوع نشان دهنده گسترش ورزش های روستایی است. 

جعفری خاطر نشان کرد: بازی ها روستایی راهی برای توانمند سازی جامعه مولد کشور در جهت ارتقای بهره وری است. قهرمانان بسیاری از روستاها برخاسته اند به همین دلیل لازم است  ردیف بودجه ای خاصی برای آن تعریف شود. 

 ورزش از دیدگاه های مقام معظم رهبری

هفته تربیت بدنی و ورزش جانبازان و معلولین

 سلامتی و تندرستی با ورزش همگانی

پیوند روحانیت و ورزش در کنار دانشگاهیان و دانش آموزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار