جان سپکو گفت: از سال ۲۰۰۵ تاکنون دستکم ۱۵۲ سرباز افغان که برای دوره‌های آموزشی به آمریکا رفته بودند از محل خدمت خود گریخته‌اند.

۱۵۲ سرباز افغان از محل آموزش نظامی در آمریکا گریخته‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد که از سال 2005 تاکنون دستکم 152 سرباز افغان که برای آموزش نظامی به آمریکا فرستاده شده بودند از محل آموزش خود فرار کرده‌اند.

به گزارش «جان سپکو» سالانه صدها سرباز افغان برای آموزش به آمریکا می‌روند و در سال گذشته 13 درصد از این نیروها ناپدید شدند.

این تعداد افزایش دو برابری نسبت به میانگین 6 درصد در 12 سال گذشته را نشان می‌دهد و مقامات آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که شمار نظامیان افغان که ناپدید می‌شوند در آینده نیز افزایش خواهد یافت.

جان سپکو در گزارش اخیرش گفت: با توجه به شرایط وخیم امنیتی در افغانستان و اینکه فرار از وظیفه سربازان افغان که شرایط ویزای خود را نقض می‌کنند هیچ عواقبی برای آنان در پی ندارد، (به جز بازگشت احتمالی به افغانستان) احتمال افزایش شمار سربازان فراری وجود دارد.

این در حالی است که هفته گذشته یادآور این بود که سربازان افغان ممکن است از چه چیزی در حال فرار باشند وقتی نیروهای امنیتی افغان هفته خونینی را تجربه کردند.

برخی از مقامات امور مهاجرت آمریکا نیز می‌گویند که نگرانی‌هایی درباره سربازان فراری وجود دارد و این افراد ممکن است خطری برای این کشور باشند. این مقامات می‌گویند که سربازان فراری نسبت به دیگر اشخاصی که وارد آمریکا می‌شوند مورد ارزیابی کمتری قرار گرفته‌اند و این افراد دوره‌های نظامی دیده‌اند.

با این حال جان سپکو در گزارش خود تاکید می‌کند که هیچگونه اطلاعاتی درباره اقدام تروریستی و اقدامات مشابه سربازان فراری افغان وجود ندارد.

از سال 2005 تاکنون 152 نفر از سربازانی که برای آموزش نظامی به آمریکا رفتند، فرار کرده و 83 نفر از آنان یا موفق به خروج از این کشور شده‌اند و غالبا به کانادا رفته‌اند و یا همچنان خبری از آنان در دسترس نیست.

گفتنی است که از این تعداد تنها 27 نفر دستگیر و یا از آمریکا اخراج شدند.

یکی از فرماندهان افغان به دفتر سربازرس ویژه آمریکا گفته که فرار سربازان بر همه یگان تاثیر می‌گذارد و فرماندهان دیگر با اعزام سربازانش برای اعزام موافقت نخواهند کرد و بورسیه آموزشی و دیگر دوره‌ها نیز محدود خواهد شد.

به گزارش سربازرس ویژه آمریکا سیاست‌های موجود نیز ممکن است نقش مهمی در فقدان انگیزه و بازگشت این سربازان به کشورشان داشته باشد. اشتغال بسیاری از این نظامیان حتی پس از پایان دوره‌های آموزشی آنان تضمین شده نیست.

همچنین این یگان‌ها به جایگاه پیشین خود باز می‌گردند و یا از آموزش این نیروها استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.