رهبر معظم انقلاب در طول سالیان دراز تاکیدی جدی بر حرکت مبتنی بر علم، رشد و حرکت علمی، تولید علم و سرمایه گذاری بر روی آن داشته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رهبر معظم انقلاب در طول سالیان دراز تاکیدی جدی بر حرکت مبتنی بر علم، رشد و حرکت علمی، تولید علم و سرمایه گذاری بر روی آن داشته اند. ایشان می فرمایند: علم مایه‌ی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه‌ی اقتدار است؛ ثروت‌آفرین است؛ قدرت نظامی آفرین است؛ قدرت سیاسی آفرین است.

دانش سوخته

رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند: یک کشور گاهی به تفکّر و ذائقه ترجمه‌ای دچار می شود. فکر هم که می کند، ترجمه‌ای فکر می کند و فرآورده‌های فکری دیگران را می گیرد. البته نه فرآورده‌های دست اوّل؛ فرآورده‌های دست دوم، نسخ شده، دستمالی شده و از میدان خارج شده‌ای را که آنها برای یک کشور و یک ملت لازم میدانند و از راه تبلیغاتی به آن ملت تزریق می کنند و به عنوان فکر نو با آن ملت در میان می گذارند. این برای یک ملت از هر مصیبتی بزرگتر و سخت‌تر است.

رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند: اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگرىِ تعریف های علمىِ القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند.

ایشان خاطر نشان می کنند: مغزهای متفکّرِ استاد و دانشجوی ما بسیاری از مفاهیم حقوقی، اجتماعی و سیاسی را که شکل و قالب غربی آنها در نظر بعضی مثل وحی مُنزل است و نمی شود درباره‌اش اندک تشکیکی کرد، در کارگاه های تحقیقاتىِ عظیمِ علوم مختلف حلاجی کنند؛ روی آنها سؤال بگذارند؛ این جزمیتها را بشکنند و راه های تازه‌ای بیابند؛ هم خودشان استفاده کنند و هم به بشریت پیشنهاد کنند. امروز کشور ما محتاج این است؛ امروز انتظار کشور ما از دانشگاه این است. (1)

اگر برای علم سرمایه گذاری نکنیم، فردای تاریکی خواهیم داشت

وضع دگرگون خواهد شد!

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: ما تأکید میکنیم روی علم. این تأکید، جدی است؛ تعارف نیست؛ از روی یک احساس کاذبِ تشریفاتىِ موسمی نیست؛ بلکه از یک تشخیص عمیق و محاسبه‌شده برمیخیزد.

 ایشان بیان می کنند: شما فکرش را بکنید؛ اگر توی این دنیایی که سکه‌ی رائج عبارت است از ظلم و زورگوئی و استکبار و استعمار و استثمار ملت ها و هر کسی که قدم در جاده‌ی دانش و علم و پیشرفت می گذارد، همین راه را دنبال می کند - یک عده‌ای زور می گویند، یک عده هم زور را می پذیرند؛ سلطه‌گر و سلطه‌پذیر، که مجموعاً نظام سلطه را به وجود می‌آورند - یک ملتی قد علم کند، عالم باشد، قدرت داشته باشد، حرف برای زدن داشته باشد و بتواند صدای خودش را به دنیا برساند، دارای فناوری پیشرفته و ابزارهای گوناگون ارتباطی باشد، دارای قدرت تبلیغات باشد، دارای انسانهای با اعتماد به نفس بالا باشد و با این نظام سلطه مواجهه و مقابله کند.

ایشان می افزایند: آنجایی که همه دست به دست هم می دهند تا یک ملت را مظلوم کنند، زیر پا له کنند، او به دفاع از آن ملت سینه سپر کند، ببینید در دنیا چه اتفاق عجیبی رخ خواهد داد؛ وضع دنیا دگرگون خواهد شد.

اگر برای علم سرمایه گذاری نکنیم، فردای تاریکی خواهیم داشت

آخر صف نایستیم 

ایشان تاکید می کنند: برای این هدف کار کنید، علم را برای این فرا بگیرید، دنبال این باشید - این لازم است - والّا اگر روشی که علم‌آموزان و صاحبان علم در دنیا در این 200 سال 300سال دنبال کردند، ما هم ته صف آنها بایستیم، راهی که آنها رفتند، ما هم همان راه را برویم، این که هنری نیست؛ این که هدفی نیست که انسان از جان خودش برای آن مایه بگذارد.

رهبر معظم انقلاب خاطر نشان می کنند: ما بایستی راه جدیدی را باز کنیم. راه جدید این است که یک ملتی با دارا بودن ابزار علم و اقتدار علمی - که همه چیز دیگر را به دنبال خودش میآورد - انگیزه‌های الهی و ارزشهای الهی و اخلاق الهی را در دنیا عَلم کند و پرچمش را برافرازد. این، آن توقعی است که ما از شما داریم.(۲)

کافی نیست!

ایشان در جای دیگری بیان می کنند: از این کارهای علمی ای که دارد می شود، هم من و هم هر فردی از افراد کشور که مطلع باشد، افتخار می کند. به پیشرفت علمی در مسئله‌ی هسته‌ای، همه افتخار می کنیم؛ به پیشرفت های بسیار حائز اهمیت در زمینه‌ی سلول های بنیادی - که گفته شد - و کارهای عظیمی که در این زمینه انجام گرفته، همه افتخار می کنیم؛ در بخش نانو، در بخش فناوری زیستی و غیرذلک پیشرفت های خوبی صورت گرفته و همه افتخار می کنیم؛ اینها چیزهای کوچکی نیست، چیزهای بزرگی است؛ لیکن اینها چیزهائی نیست که بتواند به ما بگوید کشور از لحاظ علمی، یک پیشرفت مطلوب و کاملی کرده است. با اینکه در بعضی از این رشته‌ها تازه وارد شده‌ایم، در عین حال جزو ده کشور اول دنیا هستیم که این فناوریها یا این دانش را داریم؛ لیکن این کافی نیست.

اگر برای علم سرمایه گذاری نکنیم، فردای تاریکی خواهیم داشت

جزایر علمی به هم متصل شوند

ایشان تاکید می کنند : آنچه در کشور لازم است و می تواند موقع و جایگاه علمی کشور را به طور شایسته و افتخارانگیز به ما نشان دهد که بالا رفته، وجود یک چرخه‌ی علمىِ کامل است. در همه‌ی بخش ها یک چرخه‌ی به‌هم‌پیوسته‌ی مهمی از انواع دانشهائی که مورد نیاز کشور است، باید وجود داشته باشد تا اینها هم‌افزائی کنند و به کمکِ هم بیایند. یک مجموعه‌ی کامل علمی در کشور بایستی به وجود بیاید؛ این هنوز نشده.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه بایستی یک چرخه کامل علمی بوجود آید می افزایند: این جزیره‌ها بایستی به طور کامل به هم متصل شوند، یک مجموعه‌ی واحد تشکیل شود؛ به هم کمک کنند، همدیگر را پیش ببرند، هم‌افزائی کنند، راه را برای جستجو و یافتن منطقه‌های تازه‌ی علمی در این آفرینش وسیع الهی باز کنند؛ سؤال مطرح کنند، به آن سؤالها پاسخ داده شود؛ اینها همه‌اش لازم است.

ایشان خاطر نشان می کنند: ما سرمایه‌گذاری های مقطعی زیادی داشتیم، پیشرفت های مقطعی هم زیاد داشتیم که قائم به اشخاص بوده، قائم به گروه‌های خاص بوده؛ این بایستی در همه‌ی بخشها، در همه‌ی رشته‌ها توسعه پیدا کند؛ یک جریان عامِ تمامیناپذیر در زمینه‌ی علم و در همه‌ی رشته‌های علوم به وجود بیاید؛ از علوم انسانی تا علوم تجربی و انواع علوم بایستی ما این پدیده را ببینیم و مشاهده کنیم. این کار، تلاش لازم دارد؛ مجاهدت لازم دارد.(۳)

شاه کلیدی برای دزدی؟

ایشان در دیدار با دانشجویان می فرمایند: عزیزان من! به علم اهمیت دهید. کلید اصلی باز کردن قفل های گوناگون، اهمیت دادن به علم است.

ایشان می افزایند: البته در کنار آن، این امر بدیهی را هم باید در نظر داشته باشید که علم و عالم همان‌قدر که می‌توانند مفید باشند، می‌توانند مضر هم باشند؛ «چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا». اگر کسی که علم در وجود او هست، تقوا و پرهیزگاری و امانت و صداقت در او نباشد، می‌تواند موجود مضری باشد؛ می‌تواند علیه کشور و مصالح کشور، علم خودش را مورد استفاده قرار دهد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به محیط دانشگاه خاطر نشان می کنند: اینهایی هم که میبینید حرکت هایی انجام می دهند برای اینکه محیط دانشگاه را، محیط دانشجو را، محیط بی دینی و بی معنویتی کنند، بنظر من حالا یه مقداری اش از روی غفلت است، اما یک مقداری اش هم حساب شده است.

ایشان اظهار می دارند: خیلی ها مقصرند، در این قضیه هم در دانشگاه ها مقصر وجود دارد، هم در خود دستگاه های وزارتی و دولتی مقصر وجود دارد، یه عده دارند با حساب دنبال می کنند. محیط های دانشگاه را، محیط های دانشجویی را، که محیط علم، گسترش علمی و رشد علمی است و پرورش علمی  و آینده علمی کشور است، از معنویت تهی کنند. در آن ایمان، تقوا، معنویت، خدا و تعهد دینی و اینها وجود نداشته باشد. این کار دارد می شود و  این قطعا یک حرکتی به ضرر کشور و مصالح کشور است.(۴)

زیردست خواهیم بود

ایشان فرموده اند: باید ملت و دولت، مجموعه‌ی نظام و کشور قوی باشد و اقتدار داشته باشد. اگر مقتدر نباشیم، مقتدران عالم بر روی ما اثر میگذارند؛ پس باید قدرت پیدا کرد. این قدرت بلاشک در ابزارهای نظامی نیست؛ حتّی در قدرت تولید و پیشرفت فناوری هم نیست. آنچه که در درجه‌ی اول در ایجاد قدرت ملی مهم است، به نظر من دو چیز است: یکی علم است، یکی ایمان.

ایشان می افزایند: علم مایه‌ی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه‌ی اقتدار است؛ ثروت‌آفرین است؛ قدرت نظامی آفرین است؛ قدرت سیاسی آفرین است.

رهبر معظم انقلاب خاطر نشان می کنند: یک روایتی هست که میفرماید: «العلم سلطان» - علم، قدرت است - «من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، میتوانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت میکند؛ در سرنوشت شما دخالت میکند. گنجینه‌ی معارف اسلامی پر است از این حرفها.(۵)

۱. بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، 9 اسفندماه 1379.

 

۲. بیانات در جمع نخبگان علمی، 14 مهرماه 1389.

 

۳.بیانات در جمع نخبگان، 14 مهرماه 1389.

 

۴. بیانات در دیدار دانشجویان، 10 آبان‌ ماه 1383.

 ۵. بیانات در دیدار اساتید دانشگاه تهران، 13 بهمن ماه 1388.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار