«سرگئی کیسلیاک» درباره توافق هسته‌ای ایران و موضع دولت آمریکا در قبال آن اظهارنظر کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، سرگئی کیسلیاک – سفیر سابق روسیه در آمریکا – گفت مشاهده گردهمایی کشورها برای امضای توافق هسته‌ای ایران پس از سال‌ها فعالیت، «فوق‌العاده» بوده است و لغو آن ناامیدکننده خواهد بود.

وی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – باید این مسئله را در نظر داشته باشد که توافق هسته‌ای ایران نتیجه سال‌ها فعالیت و تلاش از جانب چندین کشور -- و نه تنها آمریکا – بوده است.

کیسلیاک گفت: «هنگامی که بحث ایران و توافق هسته‌ای ایران مطرح می‌شود، من فکر می‌کنم این موضوعی است که سال‌های بسیاری درباره آن سرمایه‌گذاری کرده ایم.» وی افزود خود 4 سال در مذاکرات هسته‌ای شرکت داشته است.

این دیپلمات روس گفت: «من دشواری این (مذاکرات) را درک می‌کنم و فکر می‌کنم اینکه تمام این کشورها برای حصول این توافق همکاری کردند، امری فوق‌العاده بوده است. لغو توافق هسته‌ای بسیار ناامیدکننده خواهد بود.»

توافق هسته‌ای ایران که به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، در سال 2015 به امضای ایران و کشورهای 1+5 (متشکل از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا) رسید.

هفته گذشته، دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرد. با این‌حال، وی خروج آمریکا از این توافق را نیز اعلام نکرد و در عوض، ادعا کرد باید آنچه وی نقصان در این توافق خوانده است، برطرف شود.

کیسلیاک متذکر شد اقدامات رئیس جمهور آمریکا و موضع کنگره می‌تواند این دستاورد بین‌المللی را به خطر بیاندازد. این دیپلمات همچنین گفت روسیه امیدوار است شرایط تا حدی تشدید نشود که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران انصراف دهد؛ با این حال، وی گفت نمی‌توان این سناریو را نادیده گرفت.

کیسلیاک گفت: «آنچه ترامپ درباره سیاست جدید خود در قبال ایران اعلام کرد می‌تواند اجرای توافق هسته‌ای را به خطر بیاندازد و ثبات استراتژیک را تهدید کند.»

سرگئی کیسلیاک از سال 2008 به عنوان سفیر روسیه در آمریکا فعالیت می‌کرده است. وی به تازگی هدف اتهاماتی مبنی بر دیدار با مشاوران دونالد ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 آمریکا قرار گفته است.

وی گفت تنش‌های دیپلماتیک میان مسکو و واشنگتن و ضبط دارایی‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا «چهره دیگری از آمریکا را نشان می‌دهد که ما اکنون باید آن را در نظر بگیریم.»

کیسلیاک افزود: «این غیر قابل قبول است و اقدام شرم آور دیگری از جانب آمریکاست. زیرا بحث دارایی‌های ما، و به خصوص دارایی‌های دیپلماتیک ما مطرح است. با ضبط دارایی‌های ما، آمریکا تعهدات خود را نقض کرده است. این مسئله در روابط میان کشورهای متمدن بی‌سابقه است.»

انتهای پیام/

 

قدردانی سفیر سابق روسیه در آمریکا از تلاش‌ها برای حصول توافق هسته‌ای

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار