معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت:سند تحول با رویکرد تربیتی تدوین شده که رویکرد آن اینست که نظام تعلیم و تربیت از آموزش به سمت تربیت هدایت شود.

تربیت درست تربیتی است که در آن تبیین و معیار‌های تربیتی وجود داردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛   عبدالرسول عمادی در همايش بزرگداشت هفته پيوند انجمن اوليا و مربيان گفت:اصالتا تربیت بر عهده خانواده و والدین است ومدرسه به کمک والدین برای تربیت می‌رود وبرخی براین اعتقادند که واژه تربیت به تنهایی تعریف جامعی از آموزش و پرورش است.

وی افزود: سند تحول با رویکرد تربیتی تدوین شده و برآن است که باید رویکرد نظام تعلیم و تربیت از آموزش به تربیت هدایت شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه والدین موظف به تربیت فرزند هستند و علت اینکه این که بر جایگاه نظام خانواده در اسلام تاکید شده همین اهمیت و مسئله امر تربیت است، افزود:وجهه تمایز فرهنگ اسلامی با سایر ادیان و فرهنگ‌ها در این است که اصالتا تربیت را بر عهده خانواده می‌داند بنابراین خانواده در فرهنگ دینی ما بسیار مقدس است.

  عمادی گفت: باین ترتیب مدرسه به کمک والدین آمده است واگر گفته شود تمام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بر عهده مدرسه است این تفکر ناشی از تاثیر نادرست از سایر فرهنگ‌ها و برداشت‌های غیر اسلامی است.

وی تصریح کرد: بنابراین ما تسهیلگر، مشاور و معاون خانواده در امر تربیت هستیم و اصالتا تعلیم و تربیت کار خانواده است و ما را به کمک خود فراخوانده اند.

معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تعاریف و تعابیر مختلفی از تربیت وجود دارد و تربیت در حقیقت بازسازی و اصلاح تجارب فرزندان ماست.


عمادی گفت: یک فرض این است که ذهن کودک لوح سفیدی است که برآن نوشته میشود حال آنکه وقتی کودک در سن ۶ سالگی وارد آموزش و پرورش می‌شود، تجربه‌ها و شناخت‌های فراوانی دارد و مدرسه باید این تجارب و شناخت‌ها را اصلاحو آنان را آماده مواجهه با تجربیات بعدی نماید.

وی تصریح کرد: گا‌ها تربیت‌های کاذب مانند تربیت مبتنی بر تلقین، تربیت مبتنی بر تنبیه و تربیت مبتنی بر تکرار (عادت) در اساس تربیتی مشاهده می‌شود که هیچ یک از این‌ها تربیت واقعی نیستند.

معاون وزیر و رییس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: تربیت درست تربیتی است که در آن تبیین و معیار‌های تربیتی وجود دارد و معیار یعنی اینکه به بچه‌ها بیاموزم که برای همه چیز دلیل بخواهند و پیرو دلیل باشند.

عمادی افزود :اگر اینگونه باشد نمی‌توان به آنان تلقین و تحمیل کرد و یا آنان را به چیزی عادت داد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش دومین شاخصه تربیت درست را وجود محرک درونی دانست و افزود:زمانی محرک درونی در کودک وجود دارد که او عادت کند که دلیل و شاهد برای پذیرش بخواهد لذا در روند تربیت منفعل نخواهد بود بلکه کاملا فعال و پرسشگر است.

عمادی تصریح کرد: اگر چنین شاخصه‌هایی در تربیت وجود داشته باشند فردی توانمند، با اعتماد به نفس و حلاجی کننده که برای جامعه و خودش مفید است، تربیت می‌شود.

رکنی، مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۴ مشهد افزود:مشارکت و استفاده ازافراد و آرا افراد در سیره پیامبر اکرم (ص) و ایمه اطهار دیده می‌شود و جنبه دوم مشارکت بعد مادی آن است که آموزش و پرورش بر هر دو رکن تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت امری جداناپذیر اززندگی انسان است و انسان موجودی اجتماعی است ادامه داد:انسان بر اساس نیاز‌های خود به نهاد‌های اجتماعی را تشکیل داده است و مشارکت اولیا و مربیان چیزی نیست که بخواهیم آن را نفی و انکار کنیم.

وی تصریح کرد:اولیا و مربیان ارتباط مستقیم با دانش آموزان دارند و همانند دو بال برای رشد و پرورش دانش آموزان هستند که اگر بال‌ها با هم هماهنگ نباشند پرواز امکان ندارد و دانش آموز نمی‌تواند مراحل تربیت و پرورش را طی کند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ مشهد افزود:اولیا به عنوان، ولی دانش آموز در امر آموزش و پرورش حضور پررنگ دارند و آموزه‌های تربیتی کهدانش آموز در خانه آموزش می‌بینند در مدرسه قابل تغییر نیست.

رکنی با بیان اینکه اگر خانواده با معنویات مدرسه همراه نباشد در جریان حرکت دانش آموز توقف ایجاد می‌شود، گفت: آموزش و پرورش وظیفه سنگینی در رشد و تربیت دانش آموزان برعهده دارد و به تنهایی نمی‌تواند این مسولیت را انجام دهد و باید اولیا در این زمینه هر چه بیشتر فعال باشند.

گفتنی است ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه هفته پیوند اولیاء ومربیان نامگذاری شده است.

انتهای پیام// ف. غ
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.