به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: یک سال قبل مسئولیت راهداری از اداره کل راه و شهرسازی استان ها منفک و به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها محول شد و وظیفه نگهداری راه ها نیز برعهده این اداره کل گذاشته شد.
وی افزود: بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر راه های استان خوزستان از آزاد راه تا راه های فرعی را باید نگهداری کنیم؛ البته آزادراه ها را بخش خصوصی نگهداری می کنند. حدود یک هزار کیلومتر از راه های خوزستان شریانی و بقیه نیز راه های غیرشریانی تلقی می شود.
کشاورزیان عنوان کرد: ن راه های شریانی قسمت اعظم ترافیک کشور را در خود دارند و دارای شاخص هایی از جمله ترانزیتی بودن، ختم شدن به نقاط مرزی، ترافیک بیشتر از حداقل و متصل کننده مراکز استان ها هستند.نگهداری راه های شریانی باید از طریق اعتبارات ملی و راه های غیرشریانی نیز باید از محل اعتبارات استانی انجام شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: امر نگهداری راه ها مستمر و جاری است و نمی تواند تحت تأثیر کمبود اعتبارات عمرانی قرار بگیرد. هرچند گاهی وقت ها نمی توان کاری را انجام داد ولی ماهیت کار این است که نیازمند تعریف اعتبارات پایدار برای نگهداری راه ها هستیم. در حقیقت تعیین عوارض برای سوخت مصرفی باعث تأمین اعتبارات به منظور نگهداری راه ها می شود.
کشاورزیان ادامه داد: راه اصلی، فرعی، روستایی در کل کشور وجود دارد؛ بنابراین پروژه نگهداری راه ها یک پروژه در سطح ملی است تا همه کشور از آن منتفع شود. در واقع با فعالیت های عمرانی در حوزه جاده ها می توان کل کشور را به کارگاه عمرانی تبدیل کرد که هر گوشه و کناری کاری انجام می شود.
معاون وزیر راه و شهرسای با اشاره به اینکه ارتقای ایمنی اولویت اصلی در حوزه نگهداری راه ها است، عنوان کرد: تجدید به موقع خط کشی، اصلاح شانه، شیب، دوربرگردان و تقاطع، نصب روشنایی، ترمیم تابلوهای هشداردهنده، خاکریزی، حفاظ میانی و جانبی مستقیما با ایمنی و تردد کاربران جاده ای ارتباط دارد و جزو اولویت های ۱۰۰ درصدی ما است.
کشاورزیان گفت: شاهد رشد 2 رقمی تردد در سطح جاده ها هستیم، که در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه ۱۱ درصد رشد تردد در سطح راه های کشور را داشتیم. همچنین آمار خودورهای پلاک شده در سطح کشور (بیش از یک و نیم میلیون خودور) که ۱۰ درصد خودروهای کشور را شامل می شوند نیز این افزایش تردد را نشان می دهند.
وی با اشاره به بدهی به پیمانکاران راه های کشور گفت: برای تأمین منابع پایدار برای نگهداری راه ها نیاز به توجه ویژه از سوی دولت داریم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تأکید بر اهمیت حمل و نقل در خوزستان گفت: جمعیت زیادی از زائران عتبات عالیات از پایانه های مرزی خوزستان عبور داده می شوند و این استان بنادر استراتژیکی مثل بندرامام را هم دارد.
کشاورزیان یادآور شد: افزایش بهره وری و کاهش هزینه حمل و نقل کالا یکی از سیاست های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور است. پایین بودن بهره وری و اینکه بخش حمل و نقل بیشترین بار بیکاری را به دوش می کشد، از جمله مشکلات اساسی حمل و نقل کشور هست که باعث کاهش رضایتمندی برخی رانندگان هم شده است.
انتهای پیام/م