روز چهارم هفته تربیت بدنی به نام ورزش، دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و جوانان نامگذاری شده است.

پیوند روحانیت و ورزش در کنار دانشگاهیان و دانش آموزانبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ورزش سبب ارتقای سلامت روحی و معنوی طلاب و روحانیان می شود و حضور روحانیت و طلاب در عرصه ورزش برکات بسیاری دارد. این امر منجر به الگوسازی اخلاقی در جامعه ورزشی می شود. در واقع لزوم توجه بیشتر به ورزش در مدارس علمیه حس می شود و باید امکانات و برنامه های ورزشی این مدارس گسترش یابد تا طلاب با انگیزه و شادابی و سلامتی بیشتری به ادامه تحصیل بپردازند.

بزرگان دین و نظام جمهوری اسلامی بر ضرورت توجه به امر سلامت جسمانی تاکید فراوانی داشته و دارند و برهمین اساس روحانیون هم باید مراقب سلامتی خود باشند و از سستی و خمیدگی جسم جلوگیری کنند.

از طرفی ورزشکاران هم  باید با مسائل معنوی و شخصیت‌های بزرگ آشنا شوند و روح معنویت در ورزش حرفه ای و همگانی جاری شود. ورزش روح را نشاط می بخشد و فردی که دارای بدنی ضعیف و سست است، حتی در ادای واجبات و عبادات هم دچار کاستی می شود. بنابراین روحانیون در کنار پرداختن به فراگیری و آموزش مسائل ارزشی و دینی باید بخشی از وقت خود را هم به ورزش کردن اختصاص دهند. در حوزه های علمیه باید محیط ورزش را به یک محیط تربیت اسلامی تبدیل کرد و همچنین امور ورزشی این حوزه ها را افزایش داد چراکه توانایی های جسمی و روحی انسان نقش موثری در امر دفاع و جهاد دارد. به دلیل فواید و پر اهمیت بودن ورزش افراد جامعه باید نسبت به تأثیرات مختلف فعالیت‌های بدنی حساس شوند و طبیعی است که روحانیون هم مانند دیگر اقشار جامعه باید تلاش کنند تا اطلاعاتشان را در جهت دانش و علم تربیت بدنی افزایش دهند.

آیت الله خامنه ای، رهبر گرانقدر انقلاب در مورد ورزشهای مورد علاقه شان در زمان کودکی می فرمایند: از من در مورد بازی كردن پرسيدند؟ بله، بازی هم می‌كرديم. منتها در كوچه بازی می‌كرديم. در خانه جای بازی نداشتيم و بازی‌های آن وقت بچه‌ها فرق می‌كرد. يك مقدار هم بازی‌هايی ورزشی بود مثل واليبال و فوتبال و اين‌ها كه بازی می‌كرديم. من آن موقع در كوچه، با بچه‌ها واليبال بازی می‌كرديم. خيلی هم واليبال را دوست می‌داشتم. الان هم اگر گاهی بخواهيم ورزش دست جمعی بكنيم – البته با بچه‌های خودم – به واليبال رو می‌آوريم كه ورزش خيلی خوبی است.

حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان هم علاقه زیادی به کوهنوردی دارد و بارها با حضور در ارتفاعات تهران این ورزش را انجام داده است.

مهرزاد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار درباره تاثیر ورزش دانش آموزی در توسعه ورزش قهرمانی اظهار کرد: معمولا در کشورهای مختلف مدل ورزش ها هرمی است و در قاعده آن ورزش پرورشی، دوران رشد یا دانش آموزی قرار می گیرد. این امر زیرساخت ورزش همگانی است. ۲ مقوله دانش آمدزی و همگانی هم زیرساخت ورزش قهرمانی را تشکیل می دهند و ورزش حرفه ای در نوک هرم است.

او ادامه داد: معمولا اگر ورزشکاری قصد به اوج رسیدن را دارد باید این هرم را طی کند. البته امکان دارد در برخی مدل ها از ابتدا کودک و نوجوان را برای ورزش قهرمانی تربیت کنند و با استعدادیابی، حفاظت و آزمایش تارهای عضلانی او را در سطح یک قهرمان پرورش دهند اما قاعده کلی اینست که فرد باید در دوران طفولیت توانایی های حرکتی و مهارتی را کسب کند و در صورت تحقق این امر او می تواند به ورزش قهرمانی و حرفه ای نزدیک شود.

حمیدی خاطرنشان کرد: اگر نسل بی تحرک باشد و توانایی های حرکتی و بنیادی را آموزش ندیده باشد، نمی توان انتظار داشت تعداد زیادی از افراد آن به سطوح قهرمانی و حرفه ای برسند. بنابراین ورزش دوران طفولیت یا همان دانش آموزی آن هم در سطحی فراگیر به زیرساختی برای پیگیری سایر سطوح تبدیل می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه های این وزارت خانه برای توسعه ورزش در مدارس گفت: وظیفه اصلی ما آشناکردن دانش آموزان با مهارت های حرکتی و آموزش آن ها در کلاس های تربیت بدنی است. درصورتی که دانش آموز مهارت های حرکتی بنیادین را بیاموزد می توان روی او اصول پیچیده تر ورزشی را استوار کرد. ۱۳ میلیون دانش آموز ما در کلاس تربیت بدنی با این مهارت ها و همچنین مزایای اجتماعی و اخلاقی ورزش آشنا می شوند و توانایی های خود را افزایش می دهند اما این امر کفایت نمی کند و باید کلاس های تکمیلی را هم برای آن ها لحاظ کنیم. در حال حاضر پس از اتمام زنگ مدرسه حدود ۴/۵ میلیون دانش آموز از همکلاسی های خود جدا می شوند و برای حضور در مسابقات درون مدرسه ای، تیم تشکیل می دهند که از درون این رقابت ها تیم های مدارس بیرون می آیند.

حمیدی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی برنامه استعدادیابی طراحی و مستقرشده ای دارد. دانش آموزان را در کلاس تربیت بدنی تحت پوشش قرارداده و آن ها را در المپیادهای ورزشی شرکت می دهیم. تیم مدارس به رقابت های منطقه ای، استانی و کشوری اعزام می شود‌. امسال حدود ۱۹ هزار دانش آموز که عصاره ورزش دانش آموزی هستند، در رشته های مختلف المپیاد شرکت کردند. فدراسیون های ورزشی هم در این المپیاد شرکت کرده و با غربالگری نفرات مستعد در بخش پسران و دختران، آن ها را به تیم های ملی دعوت کردند.

او افزود: مدارس کشورمان از امسال تیمداری را شروع کرده اند و بسیاری از سرپرستان تیم ها، مدیران یا معاونان مدارس بودند. مدارس برای پیش گرفتن از هم در امر ورزش تلاش می کنند و حمایت آن ها در کنار والدین سبب شد تا تعداد شرکت کنندگان در مسابقات درون مدارس ۳۵ درصد افزایش یابد. وظیفه اصلی ما تدریس تربیت بدنی است اما در حوزه ورزش قهرمانی هم فعالیت زیادی داریم. مسیر ابتدایی ما برای تربیت ورزشکاران مسابقات المپیاد و مسیر دوم هم کانون ها و باشگاه های ورزشی درون مدارس است. ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی نفرات مستعد را آموزش می دهند و افرادی که توانایی بیشتری دارند به کانون های پیشرفته تر معرفی می شوند.

حمیدی در ادامه تصریح کرد: دانش آموزانی که در رشته های مختلف توانایی دارند در ۳ هزار مجموعه ورزشی متعلق به وزارت آموزش و پرورش توانایی خود را ارتقا می دهند. فدراسیون ها و هیئت های ورزشی روی دانش آموزان ورزشکار غربالگری انجام می دهند و آن ها با اطمینان می توانند به ورزشکاران آموزش های تکمیلی را ارائه دهند.

معاون ورزشی وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر این اقدام ها در معرفی ورزشکاران حرفه ای گفت: مسیر ترقی دانش آموزان ورزشکار به سوی ورزش حرفه ای و قهرمانی فراهم و طرح استعدادیابی ویژه ای برای آن ها مستقر شده است. اگر سایر نهادهای مسئول هم این رویه را ادامه دهند، آینده ورزش حرفه ای کشورمان روشن است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره نقش دانشگاه در توسعه ورزش بیان کرد: دانشگاه با نگاهی علمی می تواند از ورزش حمایت کند و اساتید این حوزه باید روی ورزش تحقیقات علمی انجام دهند. دراین صورتشک نکنید دانشگاه در توسعه ورزش نقش پررنگی ایفا می کند.

 ورزش از دیدگاه های مقام معظم رهبری

هفته تربیت بدنی و ورزش جانبازان و معلولین

 سلامتی و تندرستی با ورزش همگانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
بسیار خوبه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی لطیفی
۱۹:۱۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
بنده یک طلبه هستم با بیست و دو سال سابقه فعالیت رزمی و مربی درجه ۲ رزم آوران هستم خوشحال میشم در راستای فعالیتهای فرهنگی ورزشی قدمی بردارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
خیلی خوبه واقعا خوشحالم که به ورزش اهمیت داده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
خیلی خوبه واقعا خوشحالم که به ورزش اهمیت داده میشه
آخرین اخبار