۵ برابر ظرفیت تعریف شده استاندارد از دشت اردبیل آب برداشت شده که این امر سبب نشست دشت اردبیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اصغر سلیمان‌زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل دیروز در جلسه بررسی وضعیت بحرانی دشت اردبیل اظهار داشت: متاسفانه بیش از حد مجاز و 5 برابر ظرفیت تعریف شده استاندارد از دشت اردبیل آب برداشت شده که این امر سبب نشست دشت اردبیل شده است و به همین دلیل هم‌اکنون نسبت به سال‌های گذشته بیشتر با مشکل آب‌ سفره‌های زیرزمینی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: استاندارد آب از دشت اردبیل 130 میلیون مترمکعب است که در حال 632 میلیون مترمکعب آب از این دشت برداشت شده است که این میزان قابل توجهی است و نیاز است برای مقابله با بحران آب برنامه‌ریزی‌های اساسی و هدفمند مبناب کار قرار گیرد تا بتوانیم مشکلات و موانع موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مدیریت صحیح در مصرف آب یک گام مهم و اساسی در ارتباط با بهبود وضعیت موجود است که با هدف جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب در دستور کار قرار داده شده و هم‌اکنون 30 تا 40 درصد آب‌هایی که در پشت سدهای استان ذخیره‌سازی می‌شد تعدیل شده است.

سلیمان‌زاده بیان کرد: بحران دشت اردبیل در حال حاضر موضوعی جدی و زنگ خطر برای استان است که در صورت مدیریت صحیح آب به ویژه در بخش کشاورزی نمی‌توانیم شرایط را تحت هیچ شرایطی به وضعیت اولیه بازگردانیم و مشکلات موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

وی اظهار کرد: وضعیت بارش در ماه‌های گذشته نیز بسیار نامناسب بود که خوشبختانه این ماه با رشد دوبرابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بودیم که امیدواریم شاهد تداوم بارش‌ها در سطح استان باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: اجرای 15 پروژه متعدد در بخش تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی سبب جلوگیری از بیلان منفی دشت ممنوع اردبیل می‌شود که از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از کنتورهای هوشمند مصرف کشاورزان و روستائیان استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: با تزریق اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به میزان یک میلیارد دلار انتظار می‌رود در نیمه نخست سال آینده پروژه‌های اجرایی آب و خاک از این محل تکمیل و به بهره‌برداری برسد و مابقی پروژه‌ها نیز با تامین اعتبارات استانی و ملی نهایتا تا دو سال آینده به مرحله تکمیل می‌رسد.

 

انتهای پیام/ع

بحران دشت اردبیل زنگ خطری برای استان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.